‘Begrijpen wat mensen drijft’

Anna-Maria Reinig (43)

De Duitse Anna-Maria Reinig keerde een jaar geleden terug naar België om algemeen directeur van het Belgische filiaal van Roche Diagnostics te worden. Dat is de marktleider in diagnostische producten voor de gezondheidssector, die hoofdzakelijk focust op producten en systemen voor medische analyse, instrumenten voor diabetespatiënten en technologie voor diagnose in oncologie. Bij haar vorige passage in ons land was Reinig verantwoordelijk voor de diabetesafdeling. Nu leidt Reinig, die eerder aan de slag was in Duitsland, Denemarken, Slowakije en Griekenland, een team van 180 mensen. Dat ze ons land al kende, biedt heel wat voordelen, vindt Reinig.

U werkte eerder al zowat drie jaar in België, tot midden 2013, en toch kwam u terug. Hebt u een masochistisch trekje?

ANNA-MARIA REINIG. ( lacht) “Ik ben hier graag, en het is zelfs gemakkelijker te beslissen terug te keren als je het land kent. In je carrière moet je kansen grijpen en de kans in België vond ik heel aanlokkelijk. Nu, terugkeren doe ik eigenlijk enkel op persoonlijk vlak. Zo leef ik opnieuw in Sint-Pieters-Woluwe. Professioneel gezien is het voor mij evenwel een nieuw land. Ik had in mijn vorige Belgische rol geen verantwoordelijkheid voor dit team en de meeste van onze klanten. Maar ik was me al wel bewust van de complexiteit en de uitdagingen in België.”

Ik weet uit ervaring dat je het na drie jaar allemaal wel begint te kennen. Zodra je dat denkt, wordt het gevaarlijk

Welke uitdagingen?

REINIG. “In het bedrijf is er de culturele complexiteit, met de vele nationaliteiten die hier werken. En daarnaast is er uiteraard de federale structuur van dit land, wat betekent dat het een tijd duurt voor sommige beslissingen worden genomen omdat eerst een consensus moet worden gevonden. Die complexiteit is een uitdaging, en dat is positief, want ik hou van uitdagingen.”

Hoe belangrijk is België voor Roche Diagnostics?

REINIG. “In de regio Noord-West, bestaande uit België, Nederland, de Noordse regio en Portugal, is België in verkoop het grootste land. In tegenstelling tot de kleinere landen hebben wij hier alle producten op de markt, omdat die geïnteresseerd is in innovatie. Wij lanceren hier heel wat proefprogramma’s.”

België is een complexe markt, maar toch zal u over enkele jaren allicht al vertrekken. Wat is het voordeel daarvan?

REINIG. “Ik zou het omdraaien. Je moet altijd in staat zijn jezelf ter discussie te stellen en nieuwsgierig te blijven. Als ik het land leer kennen, ben ik misschien niet voldoende nieuwsgierig meer en is het allicht het beste dat ik vertrek. Een andere focus hebben en nieuwe vragen stellen, helpt de organisatie te blijven groeien. Ik weet uit ervaring dat je het na drie jaar allemaal wel begint te kennen. En zodra je dat denkt, wordt het gevaarlijk.”

Wat doet u in uw vrije tijd?

REINIG. “Wat je bijna kan omschrijven als een hobby, is dat ik wil begrijpen wat mensen drijft, om te weten hoe je verandering moet sturen. Ik lees er veel over, en spreek erover, ook buiten Roche. Ik lees ook over nieuwe manieren om te communiceren, wat het profiel van een leider moet zijn om de transformerende organisatie te helpen. En in dat kader wil ik zorgen dat, zoals in een voetbalelftal, mensen op de juiste plaats staan om zo goed mogelijk te kunnen presteren. En wat ik in de geesten van de mensen probeer te krijgen, is dat ze tijd moeten nemen en krijgen om de batterijen op te laden. Je maakt mij niet wijs dat iemand vele maanden of zelfs jaren efficiënt kan blijven werken zonder bij te tanken.”

Anna-Maria Reinig (43)

Is: general manager Roche Diagnostics België

Vrije tijd: reizen, lezen, koken, uit eten gaan, joggen, fitness

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content