Banen scheppen of banen vernietigen

07/06/17 om 10:28 - Bijgewerkt om 10:26
Uit Trends van 08/06/17

Artificiële intelligentie leidt tot verdeeldheid. Velen zijn bang van de impact van die technologie op de werkgelegenheid. Als een machine in staat is miljoenen medische beelden te analyseren en tumoren op te sporen, waarvoor dient de radioloog dan nog? En als kunstmatige intelligentie de betekenis van berichten van klanten van een bank of een verzekeringsmaatschappij kan begrijpen, waarom hebben bedrijven dan nog een klantendienst nodig?

Sommige studies stellen gerust. Volgens een studie van McKinsey Global Institute van januari kunnen "minder dan 5 procent van de banen voor de volle 100 procent worden geautomatiseerd". Dat zijn vooral zeer gestructureerde fysieke activiteiten in een voorspelbare omgeving en banen die gegevens inzamelen en verwerken. Maar niet iedereen deelt dat optimisme. Veel studies wijzen erop dat kunstmatige intelligentie wel veel banen zal vernietigen. In 2013 deed een studie van twee onderzoekers aan de universiteit van Oxford stof opwaaien. Carl Benedickt Frey en Micha...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Trends-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Trends

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners