AI is in de mode

Mode is een vernieuwende, maar minder efficiënte bedrijfstak. Wie online kleren koopt, stuurt vaak meer dan de helft van de stukken terug, omdat ze niet passen. Dat kost de kledingindustrie wereldwijd zo’n 62 miljard dollar per jaar. Merken slaan een te grote voorraad in, omdat ze er niet in slagen de voorkeuren van hun klanten correct te voorspellen, waardoor ze hun prijzen moeten laten zakken en hun winstmarges dalen.

In 2019 zal het dan ook in zwang komen artificiële intelligentie (AI) toe te passen op die problemen. Net als andere kleinhandelaars hebben modeketens massa’s gegevens over hun klanten. Door die te analyseren met zelflerende systemen zullen ze nauwkeuriger verkoopcijfers kunnen voorspellen, waardoor de voorraad op het juiste moment naar de juiste plaats kan worden gebracht, zegt Achim Berg van het consultancybureau McKinsey. Maar de echte kansen komen voort uit de analyse van het onlinekoopgedrag, om de trends voor het volgende jaar te voorspellen. Het analysebedrijf Edited helpt andere bedrijven bij het opsporen van trends op sociale media en verzamelt aanbevelingen van populaire bloggers. Choosy is een onlinewinkel die AI gebruikt om na te gaan welke foto’s zijn jonge klanten bekijken. Zo kunnen ze soortgelijke items bestellen bij hun leveranciers.

AI kan onlineshoppers ook helpen de pasvorm en de afmetingen van een kledingstuk nauwkeuriger te beoordelen, waardoor ze hun aankopen minder snel zullen terugsturen. Het slaagt er “redelijk goed in een betrouwbare lichaamsconfiguratie na te bootsen”, zegt William O’Farrell, de oprichter van Body Labs, een bedrijf dat met 3D-scans werkt en overgenomen is door Amazon. De technologie analyseert de foto’s die shoppers uploaden, om zo een levensecht lichaamsmodel te maken waarmee ze kleren virtueel kunnen passen en vanuit verschillende hoeken bekijken. Daardoor kunnen kleren op een goedkope manier individueel aangepast worden, zelfs bij merken van massaproducten. Niet de spiegel, maar AI beslist wat de mooiste jurk van het land is.

De auteur is senior redacteur bij The Economist

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content