3 vragen aan Tomas Bisschop

© M. LEKO

Directeur MAfestival Brugge

Het thema van uw oudemuziekfestival is ‘Cherchez la Femme’. Waarom?

“De aanleiding was een tentoonstelling in Salzburg in 2014 over femmes fatales in de schilderkunst, die festivaldramaturge Katherina Lindekens had bezocht. Het bleek een boeiende onderneming te zoeken naar de plaats van de vrouw in de muziekgeschiedenis.”

Hoe hebt u dat thema geïnterpreteerd?

“Eeuwenlang was componeren een mannenzaak. En toch stonden in elk tijdperk opmerkelijke vrouwen op, die bevlogen en koppig genoeg waren om muziek te schrijven, wars van de sociale, culturele en economische beperkingen. Vaak lieten ze zich opmerken als virtuoze uitvoerders. Het repertoire gaat van Kassia in de 9de eeuw tot de hedendaagse componiste Kaijia Saariaho. We zetten ook schrijfsters, patronessen, muzen en andere iconische personages in de kijker. Kortom, de vrouw als influencer.”

Hoe trekt u oude muziek naar de hedendaagse tijd?

“We kruisen gregoriaans met pop in een avontuurlijke creatie door An Pierlé en Psallentes. Ze gaan aan de slag met de muziek en teksten van de middeleeuwse mystica Hadewijch. En we presenteren de gelauwerde productie Scattered Rhymes, waar oude muziek en jazz elkaar vinden op de schitterende poëzie van Petrarca.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content