Lagere frisdrankenverkoop in 2012 door slechte zomer

(Belga) “Doordat de zomer pas op 15 augustus begon, verwachten we voor 2012 eerder een daling van het volume”, zegt Jean Eylenbosch, die woensdagvoormiddag voorgesteld werd als nieuwe voorzitter van het Koninklijk Verbond van de Industrie van Waters en Frisdranken (VIWF). “Vooral de light frisdranken kenden een sterke groei.”

Eind 2011 lag het verkochte volume water 0,62 procent hoger dan het jaar ervoor. “Sinds 2010 groeit die markt licht, na een aantal moeilijke jaren.” Met de frisdrankenmarkt blijft het goed gaan. Eind 2011 was er 3,12 procent meer verkocht, een evolutie die al een drietal jaar bezig is. Eylenbosch kwam ook terug op de studie van eind oktober, waarin gesteld werd dat een op de tien kinderen enkel frisdrank drinkt. “Per dag moeten we 1,5 liter drinken. Water is te verkiezen. Enkel frisdrank drinken, is uiteraard niet aan te bevelen. Samen met verschillende andere voedingsbedrijven hebben ook de meeste van onze leden in september de Belgian Pledge ondertekend. De ondertekenaars hebben er zich toe verbonden om op tv en radio geen reclame meer te maken voor ongezonde producten. Ook de ouders moeten hierin hun verantwoordelijkheid nemen.” De nieuwe voorzitter wijst erop dat de bijdrage van frisdranken aan de totale calorie-inname al bij al beperkt is. “3,8 procent is afkomstig van frisdranken, de overige 96 procent komt van andere voedingsmiddelen.” (JDH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content