Koopjes – Kalme start bij de modeketens, minder verkoop bij de kleine modewinkels

(Belga) De eerste dag van de wintersolden levert een verdeeld beeld op. De modeketens noteren een gemiddelde meerverkoop van 2 procent tegenover de eerste koopjesdag vorig jaar, zo meldt de handelsfederatie Comeos vrijdag nu de winkeldag naar zijn einde gaat. Maar bij de zelfstandige modewinkeliers is er sprake van een globale omzetdaling met 2 procent, aldus ondernemersorganisatie Unizo. Bij het NSZ klinkt het hier dan weer dat 1 procent meer verkocht werd.

De solden namen een “kalme start”, zegt Comeos, dat de grote winkelketens vertegenwoordigt. Zo viel de eerste koopjesdag in 2013 op een donderdag, waar vrijdag sowieso een drukkere dag is in de handel. Bij de ketens zijn er al kortingen van 70 procent. De toeloop kwam volgens Comeos vrij kalm op gang, maar omdat de winkels vrijdag langer open zullen zijn, verwachten de handelaars dat het druk blijft tot de sluiting. Unizo beaamt dat de namiddag beter was dan de voormiddag. Zo kon de omzetdaling bij de zelfstandige modewinkeliers uiteindelijk beperkt worden tot 2 procent. Bij de modewinkeliers gaan de solden van start met kortingen van 30 procent. Volgens Unizo en Comeos was in de grote steden en de winkelcentra drukker dan elders. Ook de zelfstandigenorganisatie NSZ kwam met cijfers. Hun modehandelaars spreken wel van een meerverkoop, met 1 procent, goed voor een “behoorlijke eerste soldendag”. De drie organisaties zijn tot slot optimistisch over het nakende koopjesweekend, vaak zijn de winkels ook open op zondag. Het droge weer zal de kooplustigen lokken, klinkt het. Gezien het warme winterweer, ligt er nog veel winterkledij in de rekken. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content