Koningin Mathilde speecht en bezoekt Belgisch paviljoen op designbeurs

(Belga) Koningin Mathilde heeft vandaag de Business of Design Week in Hongkong officieel geopend, in aanwezigheid van de politieke leider van Hongkong CY Leung. België is dit jaar partnerland van de belangrijke designbeurs. De koningin nam uitgebreid de tijd om de standhouders van het Belgisch paviljoen op de expo te ontmoeten, met in haar zog vier ministers.

Mathilde hield een toespraak in het Engels. “België bevindt zich op een kruispunt van verschillende culturen. Dat betekent dat het is blootgesteld aan een prachtige smeltkroes van externe invloeden. Daarbij komt nog een designvriendelijke omgeving en een levendige en gesofisticeerde visie op design en innovatie”, zo prees ze België aan. De creatieve sector is van toenemend belang voor de Belgische economie, merkte ze op. “Onze design, architectuur en mode zijn al wereldwijd bekend, maar België heeft nog zoveel meer te bieden dat niet zo bekend is.” In het Belgische paviljoen van de beurs stellen 20 bedrijven zichzelf voor. Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V), Waals viceminister-president Jean-Claude Marcourt (PS), Brussels minister Céline Fremault (cdH) en koningin Mathilde huldigden het paviljoen in door met hamers een grote chocoladebol open te slaan. Daarna wandelden de eregasten langs de verschillende standen, gevolgd door een persmeute. Mathilde nam haar tijd om een praatje te slaan met de standhouders. Bij modemerk Natan waren ze extra dankbaar voor de koninklijke steun. “Ze droeg een poederkleurige strakke kanten jurk van ons en daar zijn we blij om”, glunderde commercieel directeur Hilde Bellens na de babbel met Mathilde. Het modemerk staat op de beurs in Hongkong omdat het de Chinese markt willen verkennen. “We hebben hier al ontmoetingen gehad”, aldus Bellens. Ze merkt op dat er een nieuwe generatie Chinezen opkomt “die het Europese gevoel wil kopen” in plaats van de grotere merken. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content