Klimaatcoalitie lanceert campagne “Jobs4Climate”

(Belga) De Klimaatcoalitie, een platform dat zowel milieuorganisaties en de noord-zuidbeweging als vakbonden en jongerenorganisaties groepeert, heeft vandaag haar nieuwe campagne “Jobs4climate” voorgesteld. De coalitie stelt vast dat er momenteel in de verkiezingscampagne amper aandacht is voor de klimaatproblematiek, terwijl meer en gericht investeren in renovatie, openbaar vervoer of groene energie toch veel banen kan opleveren.

De vorige campagne van de Klimaatcoalitie was “Sing for the Climate”, waarbij duizenden Belgen overal in het land meezongen om te tonen dat ze begaan zijn met de problematiek van de opwarming van de aarde. Dit keer is gekozen voor een concretere aanpak, een combinatie van ecologie en economie. “We willen een positieve boodschap brengen: investeren in duurzame economie opent de weg naar duizenden, kwalitatieve jobs”, verklaarde coalitievoorzitter Mathias Bienstman bij de voorstelling van de campagne. “De klimaatproblematiek is een economische opportuniteit”, trad Michel Genet van Greenpeace hem bij. Het verdubbelen van renovaties van woningen alleen al zou 40.000 banen kunnen opleveren, in de bouw maar ook in de toeleveringsbedrijven en ondersteunende diensten. Investeringen in hernieuwbare energie en energieopslag zijn naar schatting goed voor 20.000 bijkomende jobs. Tegelijk zorgt dit ook voor schonere lucht en minder afhankelijkheid van de import van fossiele brandstoffen. Volgens Greenpeace kost die import elke Belg jaarlijks 20.000 euro. Ook investeringen in het openbaar vervoer en fietspaden moeten de files en luchtvervuiling terugdringen. De Klimaatcoalitie bleef wel vaag over wie dit gaat betalen in budgettair moeilijke tijden. Een deel van de investeringen betaalt alvast zichzelf terug, meent men. Bovendien zou nu niets doen, later nog veel meer kosten. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content