Inverto bouwt eerste magneetvrije motor voor elektrische automobielindustrie

(Belga) Inverto, een spin-off van de Gents Universiteit die zich bezighoudt met milieuvriendelijke oplossingen en toepassingen in drie gebieden van elektronica en productdesign, optimaliseerde de technologie voor een magneetvrije motor zodat die klaar is voor de elektrische automobielindustrie. De allereerste nieuw geschakelde, magneetloze reluctantiemotor bestaat enkel uit koper en motorblik.

“In klassieke motoren zijn magneten nodig, een stof die meer en meer zeldzaam wordt, waarbij alleenontginner China productiequota oplegt en waarvan de prijzen op korte tijd verzevenvoudigden”, schets Peter Besard, voorzitter van de raad van bestuur van Inverto, het probleem. Het principe van de magneetvrije motortechnologie bestaat al langer, maar Inverto optimaliseerde die als eerste voor toepassingen op elektrische voertuigen. De nieuwe motoren zijn performanter bij hoge snelheden en betrouwbaarder, bij problemen wordt in neutraal geschakeld. De optimalisatie is ook klaar voor industriële nichetoepassingen. De ontwikkeling en productie gebeurt in het Oost-Vlaamse Evergem. John De Clercq, onderzoeks- en ontwikkelingsmanager, verduidelijkt dat de werking gebaseerd is op het principe van de ‘minimum magnetische weerstand’. “Hierdoor zullen de vertande rotorspoelen zich steeds in lijn trachten te stellen met de statorpolen. De statorpolenwikkelingen worden sequentieel elektronisch geschakeld en dit resulteert in koppelvorming. Het koppel kan zowel positief als negatief, zodat ook elektrisch kan worden geremd met energierecuperatie naar de batterijen.” Een Range Rover Evoque wordt als evaluatie- en demonstratievoertuig gebruikt binnen het Vlaams project Electric Powertrain, waarin Flanders’ DRIVE samen met 12 industriële partners een nieuwe aandrijflijn voor elektrische voertuigen ontwikkelt. (JDH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content