Infrabel voltooit laatste spoorwerken voor Liefkenshoekspoorverbinding

(Belga) Infrabel is momenteel bezig met de laatste spoorwerken op het 16,2 km lange traject van de Liefkenshoekspoorverbinding. Het vormt een mijlpaal in de realisatie van de nieuwe, rechtstreekse goederenverbinding tussen de Antwerpse Linker- en Rechteroever. Het doel is een verdere verhoging van de spoorcapaciteit in de Antwerpse haven. Dat meldt spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel vandaag.

De bouw van de tunnel, waaraan sinds 2008 gewerkt wordt, zit volgens Infrabel nog steeds op schema. Sinds meer dan anderhalf jaar werkt de spoorinfrastructuurbeheerder aan de aanleg van de sporen, de seininrichting en de bovenleidingen. Het betreft ongeveer 18 km aan sporen en bovenleidingen op bedding én 15,5 km aan sporen en bovenleidingen in de tunnels. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de spoorinfrastructuur in de geboorde tunnelkokers en op Rechteroever. De seininrichtings- en bovenleidingswerken worden afgerond tegen eind april. “Het einde van de spooruitrustingswerken vormt een belangrijke mijlpaal in het project. Vervolgens kan de nieuwe spoorinfrastructuur grondig worden getest, inclusief het Europese seininrichtingssysteem ETCS”, zegt Frédéric Petit van Infrabel. Ook de installatie van de verschillende veiligheidssystemen wordt dit voorjaar uitgebreid getest. Vervolgens wordt ook de onderlinge integratie van al deze technieken getest. In december kan de Liefkenshoekspoorverbinding in gebruik worden genomen. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content