Matexi pleit voor strategische financieringsmix

Belfius Bank & Verzekeringen
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

15 maart 2017, 06:00 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 07:14

Sinds zijn oprichting in 1945 realiseerde Matexi een thuis voor meer dan 36.500 gezinnen. De uitgifte van bedrijfsobligaties maakt de voorbije jaren bewust deel uit van de financieringsmix. Een logische stap voor ondernemingen die naarmate ze groeien, soepel en efficiënt grotere volumes aan financiële middelen willen mobiliseren. Zo oordeelt Gaëtan Hannecart, CEO van Matexi.

Ondernemingen beschikken over uiteenlopende financieringsbronnen. En net zoals bij beleggen is diversifiëren ook hier een gezonde strategie. Geen toeval dus dat de uitgifte van bedrijfsobligaties de voorbije jaren ingang vond bij Matexi.

Gaëtan Hannecart: “Door als onderneming zelf obligaties uit te geven, bouwen we een stabiele financiering uit over een langere periode. Niet onbelangrijk, want sommige van onze projecten kennen best wel lange doorlooptijden. Zelden minder dan 5 jaar, meestal 7 à 10 jaar en soms tot 30 jaar. Bijvoorbeeld ons project Campagne de Petit Baulers in Nijvel waar we op een site van 50 hectare meer dan 1.000 wooneenheden realiseren. We zijn daar begonnen met de grondaankopen meer dan 15 jaar geleden, we hebben vervolgens jaren gewerkt om de nodige vergunningen te bekomen en de uitgebreide wegen- en rioolinfrastructuur aan te leggen en uiteindelijk zijn we reeds jaren geleden woningen en appartementen beginnen bouwen en verkopen. Intussen werd al ruim de helft van de woningen en appartementen gerealiseerd, maar het einde is waarschijnlijk voor binnen nog eens 15 jaar.”

Gaëtan Hannecart, CEO van Matexi.
Gaëtan Hannecart, CEO van Matexi.

Belfius begeleidt

Bij de uitgifte van bedrijfsobligaties voor de financiering van projecten, houdt Matexi eraan om Belfius Bank als begeleider te betrekken bij de analyse, structurering, documentatie, planning… Gaëtan Hannecart: “Bij de recente uitgifte vertrouwden we Belfius Bank de lead toe. Omdat de Belfius medewerkers zakelijk en professioneel te werk gaan en hun engagementen nauwgezet nakomen. Ze zeggen wat ze doen en ze doen wat ze zeggen. Dat is een aangename manier van samenwerken, die naadloos bij de kernwaarden van Matexi aansluit.”

Belfius beschikt over een breed netwerk in private banking en wealth management.

De voorbije vijf jaar heeft Matexi een aantal keer bedrijfsobligaties uitgegeven. “Goed voor 180 miljoen euro in de kapitaalmarkt”, verduidelijkt Hannecart. “De recentste keren ging het om een uitgifte van obligaties voor private plaatsing. Dat betekent in grotere coupures (van 100.000 euro) en via private bankers en institutionele beleggers, die het metier door en door kennen.”

Ook vanwege dat aspect was het voor Matexi belangrijk om samen te werken met een bank die beschikt over een breed netwerk in private banking en wealth management. “Belfius Bank beantwoordt helemaal aan dat criterium en is uitstekend in de kapitaalmarkt geïntroduceerd. Bovendien werken er financieel-technisch goed opgeleide en ervaren specialisten. Dat is van belang om de omvang en de prijszetting van de obligaties goed in te schatten.”

Obligaties uitgeven is een logische stap in de ontwikkeling van een bedrijf dat groeit en snel grote(re) volumes aan financiële middelen wil mobiliseren.

Geen routineklus

De uitgifte van een obligatielening is voor de meeste ondernemingen geen routineklus. Hannecart: “Als klant verwacht je dat de begeleidende bank met je meedenkt en je proactief ondersteunt. Onze medewerkers waren permanent met een vast team bij Belfius Bank in contact. Dat team volgde de transactie van a tot z op, begeleidde ons actief, maar liet voldoende bewegingsvrijheid om bij te sturen. Bij de start werd een strak traject afgesproken en dat werd ook feilloos gevolgd. Belfius Bank en zijn directie hecht belang aan een samenwerking op lange termijn en dat is iets waar we als familiebedrijf met een lange tijdshorizon zeer gevoelig voor zijn.”

Kiezen voor bedrijfsobligaties als financieringsbron, dat doe je niet omdat je buurman er terloops over sprak. Neen, de keuze moet passen in de strategie van de onderneming. Gaëtan Hannecart: “Obligaties uitgeven is een logische stap in de ontwikkeling van een bedrijf dat groeit en snel grote(re) volumes aan financiële middelen wil mobiliseren. Daarom hoort in een onderneming het management geregeld en tijdig stil te staan bij de projecten en hun financiering. Zijn beide in evenwicht? Klopt de mix van financieringsbronnen? Ondersteunen de huidige financieringen de strategie van het bedrijf? Pas dan kan het de business en de financiering op elkaar afstemmen.”