Het uur 007

Skyfall, de nieuwe James Bondfilm, knalt sinds kort van het witte scherm. ‘s Werelds bekendste geheimagent, voor de derde keer vertolkt door de charismatische Daniel Craig, draagt deze keer een Omega Seamaster Planet Ocean 600m-horloge.

In het 23ste avontuur van 007 steekt een spectaculair onderwatergevecht. In die scène worden de diepzeekwaliteiten van de Omega Seamaster Planet Ocean 600m op de proef gesteld. Het horloge is uitgerust met een duikerslunette en een heliumoverdrukventiel en eist daarmee de titel van professioneel duikershorloge op. Het is waterdicht tot een diepte van 600 meter en verteert een druk van 60 bar.

Een goede leesbaarheid van de tijdaanduiding is onontbeerlijk bij een duikershorloge. In het geval van de Omega Seamaster Planet Ocean zorgen enkele hoogtechnologische staaltjes voor een prima resultaat. De zwarte wijzerplaat krijgt een matte structuur en contrasteert mooi met een speciale witte coating die de indexen en wijzers blauw doet oplichten. De minutenwijzer en de stip op de lunette geven dan weer groen licht af.

Hoogtechnologische retro

Omega lanceerde de Planet Oceancollectie in 2005 en tekende vorig jaar voor een restyling. Voor het design inspireerden de ontwerpers zich op de Seamasters van de jaren 50. Maar hoe retro de look van de Planet Ocean ook is, de technologie onder de 42 mm kast is hypermodern. Het horloge wordt aangedreven door het nieuwe coaxiale kaliber 8507. De coaxiale technologie, uitgevonden door de Britse horlogemaker George Daniels en door Omega eind jaren 90 in gebruik genomen, werd door het Zwitserse huis steeds verder ontwikkeld en draagt bij tot een hoge precisiegraad van het horloge.

Een prettig detail bij de Planet Ocean is het saffierglas in het achterdeksel van het hor- loge, dat het raderwerk letterlijk blootlegt. Te vergelijken met de plexiglazen motorkap van sommige sportwagens die een ongegeneerde inkijk in de gespierde motor biedt. Ter gelegenheid van de nieuwe Bondfilm produceerde Omega een gelimiteerde oplage (5007 stuks) van de Seamaster Planet Ocean 600m. In de Benelux liggen er slechts 30 exemplaren van het Bondhorloge in de winkel. De ‘limited edition’ kost 4840 euro en valt op door het 007-logo op de 7 uurpositie en een datumvenster op 3 uur. Voorts is elk exemplaar op de achterkant genummerd en voorzien van een Skyfall 007-gravure.

De stunt van de verkoopcijfers

In 1995 koos Omega voor het eerst voor een Bondfilm – GoldenEye – als een belangrijk onderdeel van zijn marketingcampagne. Skyfall is de zevende Bondfilm waarin 007 een Omegahorloge rond zijn pols draagt. “James Bond is een intrigerend stijlicoon”, zegt Eric Vanderhoeven, brand manager Benelux van Omega, “en heeft bovendien een wereldwijde impact.”

Dat het horlogemerk zich met de geheim-agent wou associëren had veel te maken met de verjongingskuur van het bedrijf. Vanderhoeven: “Vroeger spraken we vooral vijftigplussers aan. Op een bepaald moment zagen we in dat we ook de categorie van 25 tot 45 jaar moesten bereiken.”

Een Bondfilm, overigens voor nog wel meer luxemerken een uitgelezen merchandising, paste perfect in de strategie van Omega. De geheimagent draagt in alle zeven epi- sodes een Seamaster, het model dat een jonger publiek over de streep moet trekken. Geen 007-epos zonder de altijd appetijtelijke Bondmeisjes. De troeven van Skyfall heten Bérénice Marlohe en Naomie Harris. Ook zij pakken in de film uit met een Omegahorloge, respectievelijk een De Ville Prestige en een AquaTerra.

De lancering van nieuwe lijnen wordt handig gelinkt aan de filmreleases. Toen Omega de Seamaster Planet Oceanlijn lanceerde in 2005, stapte ook James Bond over op het nieuwe modellengamma en droeg hij een Planet Ocean in Casino Royale en Quantum of Solace, en dus nu ook in Skyfall. Het beoogde, jongere doelpubliek lijkt ook toe te happen. Vanderhoeven kan geen cijfers prijsgeven, maar bevestigt dat “de verkoop telkens wereldwijd piekt tijdens die periode”. En bovendien haalde de verkoop van de Seamasterlijn dit jaar voor het eerst die van de klassiekere gamma’s als De Ville en Constellation in, bevestigt Vanderhoeven.

Kurt Focquaert

Partner Content