Stijn Fockedey

Het psychologisch experiment van Facebook

Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

De mythe dat sociaalnetwerksite Facebook zijn 1 miljard gebruikers wil laten betalen, flakkert weer op door een grootschalige test voor betaalde privéberichten die voorrang krijgen.

De mythe dat sociaalnetwerksite Facebook zijn 1 miljard gebruikers wil laten betalen, flakkert weer op door een grootschalige test voor betaalde privéberichten die voorrang krijgen.

Die dienst is in de eerste plaats bestemd voor kleine bedrijven en eenmanszaken die nu als gewone gebruiker op de site actief zijn.

Facebook zal zijn klassieke functionaliteiten – vrienden maken, met hen communiceren, foto’s en andere zaken delen – altijd gratis houden voor particulieren. De reden is eenvoudig. De inkomsten uit advertenties liggen vele malen hoger dan de bedragen die gebruikers voor Facebook op tafel willen leggen. Een groot bereik is dan ook erg belangrijk. De sociaalnetwerksite zal daarom de instapdrempel zo laag mogelijk houden.

Facebook doet voortdurend testen met nieuwe functionaliteiten, layouts, etc… Dit alles om de 1 miljard gebruikers langer op Facebook te houden en meer over hen te weten te komen. Facebook is een groot laboratorium. De netwerksite is bezig de meest uitgebreide database te worden van wat mensen willen, doen en hoe ze zich voelen.

Die schat aan informatie probeert Facebook te commercialiseren. Ook daarvoor voert het voortdurend experimenten uit. Het is nog altijd op zoek naar die ene commerciële killer feature waarmee adverteren op Facebook meer rendeert dan op andere kanalen. Nu is dat nog niet geval en wordt er vooral geadverteerd vanwege het enorme aantal Facebook-gebruikers. Maar die klassieke advertenties kampen met een structureel overaanbod en dalende prijzen.

De heilige graal voor Facebook is een advertentieproduct dat goedkoper is dan de klassieke vormen van reclame, beter meetbaar is en ook commercieel meer rendeert. Daarmee kan het een nieuwe markt ontginnen: bedrijven waarvoor de klassieke reclame te duur is. Dat zal telkens over zeer kleine budgetten gaan, maar samengeteld is dat een miljardenbusiness.

In die optiek moet ook de test in Groot-Brittannië worden gezien. Gebruikers kunnen betalen om privéberichtjes te sturen naar mensen met wie ze niet ‘bevriend’ zijn. Ze worden prioritair behandeld, zodat de ontvangers die ongevraagde berichtjes toch zien. Om berichten te sturen naar gebruikers met veel vrienden, zoals bekende personen, zal meer moeten worden betaald.

Officieel wil Facebook uitzoeken hoeveel mensen willen betalen voor zo’n getrapte dienstverlening. Wie ooit heeft meegedaan aan psychologisch experiment, weet dat het opzet vaak verschilt van wat initieel wordt meegedeeld. Dat is nu niet anders. Het is onwaarschijnlijk dat Facebook op zo’n grote schaal test of gebruikers willen betalen om prioritaire berichten te sturen naar hun favoriete zangers of acteurs.

Op Facebook zitten veel kleine bedrijven en organisatoren van kleine evenementen als gewone gebruiker, niet als bedrijf of als adverteerder. Zij staan wantrouwig tegenover internetadvertenties vanwege hun lage respons, maar willen wel op de een of andere manier hun potentiële klanten bereiken. Het is voor die doelgroep dat Facebook die betalende berichten uitrolt. Op die manier kan een bakker — voor wie traditionele reclame onbetaalbaar is — bijvoorbeeld via Facebook berichten sturen in plaats e-mails te sturen of flyers in de brievenbus te steken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content