Hervorming NMBS – Vakbond hoopt op uitleg over verdeling schuldenberg van 4 miljard euro

(Belga) De christelijke vakbond hoopt vanavond op het kabinet van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette opheldering te krijgen over de verdeling van de schuldenberg van de Belgische spoorwegen. Dat zegt Luc Piens van ACV Transcom. Volgens de bonden start er overleg op het kabinet om 18.30 uur.

Het gaat volgens de vakbondsman om een slordige 4 miljard euro die moet worden verdeeld. Als de NMBS te zwaar belast wordt, dreigt de maatschappij volgens Piens in de problemen te komen. Hij zal daarover dan ook duidelijkheid vragen tijdens het overleg op het kabinet-Magnette. In het akkoord dat Magnette vanochtend voorstelde, is sprake van een verdeling die berust op vier basisprincipes. Dat zijn respect voor de Europese regelgeving inzake staatssteun, een verdeling zonder gevolgen voor de staatsrekeningen, de beperking van de totale omvang van de schuld en de waarborg van de economische levensvatbaarheid van elke entiteit.De vakbonden zijn er niet over te spreken dat er nu plots over een akkoord wordt gesproken. Piens had het eerder op de dag over “een politiek akkoord”, aangezien de vakbonden niet betrokken werden. “Er werd ons feedback beloofd, maar dat is niet gebeurd. Nu blijkt er plots een akkoord te zijn”, zei hij. Aan socialistische kant dreigde Jean Pierre Goossens met acties “als het akkoord te nemen of te laten” blijkt te zijn.Ook bij de Franstalige vleugel van de spoorvakbonden waren er scherpe reacties. “We zouden elkaar zien op 15 januari. Dat geldt niet meer. Men had laten uitschijnen dat de kern zou samenkomen na de 15de. Men respecteert niets meer”, verklaarde Michel Abdissi van CSGP-Cheminots. Zijn collega bij de christelijke vakbond gaat in op de inhoud van het akkoord. “Dit plan houdt een fusie in van de holding met de NMBS. Voor ons is dat onaanvaardbaar. Men brengt twee lelijke eendjes samen en probeert ons te doen geloven dat het om een mooie zwaan gaat”, klaagt Dominique Dalne van CSC-Transcom. (DLA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content