"Hebben we niets geleerd uit het Fyraverhaal?"

06/02/13 om 17:25 - Bijgewerkt om 17:25

Bron: Trends

(Belga) De bestelling van 103 bussen bij de Vlaamse busbouwers VDL in Roeselare en Van Hool in Koningshooikt en 160 bussen bij het Franse Irisbus, roept bij de vakbonden gemengde gevoelens op. Ze zijn wel blij met de gedeeltelijke keuze voor de Vlaamse producenten, maar ze betreuren dat er toch 160 bussen in het buitenland worden besteld.

"Hebben we niets geleerd uit het Fyraverhaal?"

"Ik heb hierbij een dubbel gevoel", zegt Hans Vaneerdewegh, gewestelijk secretaris ABVV-Metaal. "Enerzijds ben ik blij dat Vlaamse bedrijven een deel van de koek krijgen, maar het is wel maar een peulschil. De bestelling in het buitenland kan leiden tot tijdelijke werkloosheid bij Van Hool. Houdt de Vlaamse regering ook rekening met die kost? En heeft het voorbeeld van de hst Fyra niet geleerd dat goedkope bestellingen in het buitenland op lange termijn juist duurder uitvallen? " Ook Walter Cnop van de christelijke metaalvakbond betreurt de bestelling in het buitenland. "Want die bussen gaan in Tsjechië gebouwd worden." Anderzijds juicht Cnop toe dat De Lijn kiest voor Vlaamse bedrijven als het gaat om innovatieve producten en hoogwaardige technologie. De lijnbussen die op waterstof en elektrisch rijden worden bij Van Hool besteld. "Een duidelijke keuze voor duurzaamheid", zegt Walter Cnop. "Bovendien volgt er nog een aanbesteding voor 123 hybride bussen. We gaan er van uit dat die aan Vlaamse bouwers wordt toegewezen", aldus Cnop. "Het kan toch niet dat de Vlaamse regering onze bedrijven innovatiesteun geeft en dan Vlaamse bedrijven negeert, als het er op aan komt om hun producten te bestellen? " (JDH)

Onze partners