Handelsconcern Metro maakt kleinste winst sinds 2000

(Belga) De Duitse handelsreus Metro, bekend van MediaMarkt en Saturn, voelt de crisis in Europa bijzonder hard. Het concern zag zijn winst met bijna 90 procent dalen, tot nog slechts 101 miljoen euro. Dat is het laagste winstcijfer sinds minstens 2000, weliswaar vertekend door onder meer het eenmalige verlies op de verkoop van Makro in het Verenigd Koninkrijk.

Het bedrijf had te lijden onder een verminderde kooplust in Europa, de prijsdruk van het internet en hogere kosten voor herstructureringen. De omzet in Europa, waar Metro twee derde van zijn inkomsten realiseert, daalde met 4,3 pct tot 19,8 miljard euro. Ook hier woog de verkoop van Makro op de cijfers. Voor 2013 is Metro pessimistisch. Het verwacht dat de inkomsten nog verder zullen dalen. Vooral in Zuid- en Centraal-Europa blijft de economie “uitdagend”, luidt het. “2013 wordt geen makkelijk jaar, maar we hebben de zaken onder controle”, verklaarde topman Olaf Koch woensdag. Daarbij blijft “kostendiscipline” van cruciaal belang. Bij de toelichting van de resultaten woensdag liet Koch nog weten dat een verkoop van Kaufhof momenteel “niet op de agenda staat”. Vorige jaar werd de verkoopsprocedure nog afgebroken wegens de slechte marktomstandigheden. Maar op lange termijn blijft het de bedoeling deze winkels van de hand te doen. (ANA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content