Gouden tijdperk voor aardgas

© ImageGlobe

Aardgas heeft met de beste verhouding risico/return volgens veel specialisten een gouden toekomst.

Aardgas is veiliger dan kernenergie, properder dan steenkool en de aanvoer is even zeker als die van olie. Aardgas heeft met de beste verhouding risico/return volgens veel specialisten een gouden toekomst.

De vraag naar aardgas stijgt gemiddeld 1 tot 2 procent per jaar en tegen 2035 zou het wereldverbruik met 35 procent stijgen. Het aanbod kan die klim volgen.

Op dit moment verzuipt de wereld zelfs in het aardgas. De zware economische crisis van 2009, de snelle stijging in lng-capaciteit en de boom van de productie van onconventioneel schaliegas in de VS hebben de wereldmarkt van een stroom vers aanbod voorzien. Dat overaanbod verdwijnt de volgende jaren langzaam.

Maar als er zoveel aanbod is, waarom stijgt de aardgasfactuur dan zo fors? Dat komt omdat de aardgasprijzen gekoppeld zijn aan de aardolieprijzen. De aardgasmarkt werkt grotendeels met langetermijncontracten, die zekerheid bieden om zware investeringen terug te verdienen. De prijs wordt onder meer berekend op basis van de aardolieprijs.

De Belgische energiebevoorrading is voor ruim een kwart afhankelijk van aardgas, en dat aandeel stijgt. België wil zelf meer stroom produceren, liefst zonder kerncentrales. Tweederde van het gas komt uit Noorwegen en Nederland, 10 procent uit Qatar.

‘Het is maar gas’
De gasterminal in Zeebrugge wordt, op vraag van klanten van Exmar, geregeld aan stresstests onderworpen. Kunnen er drama’s gebeuren aan de Noordzee?

“Het is maar gas”, repliceert Nicolas Saverys. “Dat is enkel gevaarlijk in een welbepaalde mix met zuurstof. De terminal is extreem veilig en wordt voortdurend getest. Het ergste wat er in Zeebrugge kan gebeuren is een crash met een jumbo, waarbij de ene vleugel de controlekamer aan wal en de andere die op het schip vernietigt. Dat wordt dan een mooie brand, maar het gevaar op slachtoffers is gering. Natuurlijk zijn we verzekerd tegen dat scenario.”

Daan Killemaes

Partner Content