Ford Genk : Einde van Ford in Genk

(Belga) De Ford-fabriek in Genk sluit de deuren na afloop van de productie van de huidige modellen. Dat zal in 2014 zijn, zo heeft de lokale directie vandaag aan de vakbonden meegedeeld op een bijzondere ondernemingsraad.

ACV-secretaris Luc Prenen las de korte mededeling van de directie na afloop van de vergadering voor aan het verzamelde personeel. De directie stelt “een herstructurering voor, een collectief ontslag en de sluiting van Genk”. De autoassemblage en de persen zullen gesloten worden “aan het einde van de productiecyclus van de huidige modellen in 2014”. Het gaat om een verlies van ongeveer 4.300 (directe) banen in Genk. In november 2010 werd nog een toekomstcontract getekend tussen de internationale Ford-directie en de Vlaamse overheid. Ford Genk kreeg de bevestiging dat het drie nieuwe modellen mocht produceren. “Werkzekerheid tot 2020”, klonk het toen optimistisch. Midden september 2012 zorgde de Wall Street Journal voor ongerustheid toen de krant schreef dat Ford werkte aan een herstructureringsplan voor Europa en dat dat plan mogelijk de sluiting van Ford Genk zou betekenen. Die sluitingsgeruchten werden snel de kop ingedrukt. De nieuwe vicepresident van Ford voor Europa, Jeff Wood, kwam in september naar Genk en bevestigde aan de bonden dat de geplande investeringen in de fabriek zouden doorgaan. Vanaf oktober 2013 zou Genk de nieuwe Mondeo mogen bouwen. Maar ondanks alle beloftes, verhuist de productie van de nieuwe modellen van de wagens die Genk momenteel produceert nu toch naar het Spaanse Valencia. Het gaat om de Mondeo, S-Max en Galaxy. Vakbondsman Luc Prenen hekelde dat de Europese Ford-directie niet aanwezig was bij de bekendmaking van de sluiting. De directie van Ford Genk bracht de donkere boodschap over. (DIRK WAEM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content