'Fiscus maakte 821 keer gebruik van nieuwe procedure om bankgegevens te vinden'

07/10/14 om 05:42 - Bijgewerkt om 05:42

De fiscus heeft sinds 1 mei al 821 keer gebruikgemaakt van het Centraal Aanspreekpunt (CAP) bij de Nationale Bank, waardoor hij makkelijker aan bankgegevens komt.

'Fiscus maakte 821 keer gebruik van nieuwe procedure om bankgegevens te vinden'

© Belga

Dat meldt De Tijd.

De databank bevat enkel de namen van de eigenaars en de rekeningnummers, geen rekeningsaldi. De belangrijkste doelstelling ervan is de fiscus toe te laten efficiëntere controles uit te voeren. Via de databank komt de fiscus in één oogopslag te weten bij welke banken hij informatie moet opvragen als hij het dossier van een belastingplichtige verder wil onderzoeken.

De Tijd merkt op dat enkele media schreven dat het meldpunt nog met technische problemen kampt en pas sinds deze week consulteerbaar is. Volgens de federale overheidsdienst Financiën hadden die problemen vooral te maken met de volledigheid, niet met de mogelijkheid tot consultatie, klinkt het. Een miniem aantal banken zou nog steeds de rekeningnummers niet aan het meldpunt hebben doorgespeeld.

(Belga/RR)

Lees meer over:

Onze partners