Woningprijzen VS ruim 9 procent hoger, vertrouwen consument groeit

30/04/13 om 17:03 - Bijgewerkt om 17:03

Bron: Trends

De vastgoedmarkt in de VS zet het herstel voort. Woningen worden steeds duurder. Dat blijkt uit de De S&P CaseShiller-index. En het consumentenvertrouwen neemt toe.

Woningprijzen VS ruim 9 procent hoger, vertrouwen consument groeit

© reuters

De vastgoedmarkt in de VS zet het herstel voort. Woningen worden steeds duurder. Dat blijkt uit de De S&P CaseShiller-index. En het consumentenvertrouwen neemt toe.

De S&P CaseShiller-index, die gebaseerd is op de woningprijzen in 20 grote Amerikaanse steden, noteerde in februari 2013 een toename met 9,3 procent in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Dat is de grootste toename sinds mei 2006. De toename ligt min of meer in lijn met de prognoses van de analisten.

De S & P Case-Shiller-index is gebaseerd op een driemaandelijks gemiddelde, waardoor de prijzen in februari beïnvloed zijn door die van december en januari.

Hogere prijzen in alle steden

In vergelijking met dezelfde maand vorig jaar liet de index voor de tweede maand op rij hogere prijzen voor alle 20 twintig steden van de index optekenen. In Phoenix werden woningen 23 procent duurder, gevolgd door San Francisco met 18,9 procent, en Las Vegas met 17,6 procent.

Een voor de hand liggende verklaring voor de hogere vastgoedprijzen in februari ligt bij de beter presterende arbeidsmarkt en de lage hypotheekrente.

"Woningprijzen laten een solide stijging zien," aldus David Blitzer, voorzitter van het S & P-index comité. "Vastgoed blijft een van de lichtpunten in de economie," voegt hij eraan toe.

Consument optimistisch

Hoopvol gestemd is in ieder geval de consument in de VS, die in de Conference Board's index - een van de indicatoren die het Amerikaans consumentenvertrouwen peilt - in april een toename van het vertrouwen liet optekenen tot 68,1 tegenover een herziene 61,9 in maart. Dat cijfer ligt fors boven de verwachtingen van de analisten, die rekening hielden met een stabilisering.

Een toenemend consumentenvertrouwen is goed nieuws voor de economie in de VS, aangezien consumentenbestedingen overeenstemmen met ongeveer 70 procent van het Amerikaanse bbp. (Bloomberg/BO)

Onze partners