Winkeliers krijgen forse boete voor foutieve kassabon

20/09/12 om 19:44 - Bijgewerkt om 19:44

Bron: Trends

In veel winkels rekenen ze aan de kassa een andere prijs aan dan in het rek wordt vermeld. De controlediensten willen dat voortaan streng beboeten, tot grote woede van de winkeliers.

Winkeliers krijgen forse boete voor foutieve kassabon

© belga

In veel winkels rekenen ze aan de kassa een andere prijs aan dan in het rek wordt vermeld. De controlediensten willen dat voortaan streng beboeten, tot grote woede van de winkeliers.
Volgens de economische inspectie sleept het probleem al tien jaar aan: in de rekken van de supermarkt staan producten, al dan niet in promotie, geëtiketteerd met een bepaalde prijs. Maar als u bij de kassa langs bent geweest en uw bon controleert, blijkt dat u een andere prijs is aangerekend. Per honderd artikelen op uw rekening zijn er in veel winkels gemiddeld vier tot vijf procent fout geprijsd. In sommige winkels loopt het foutenpercentage op tot tien procent. De meeste klanten merken de fouten niet op, of komen er pas achter als ze hun kassabon thuis checken.

Zwaardere sancties

Omdat de controlediensten al tien jaar bot vangen bij de distributiesector wanneer ze het probleem aankaarten, hebben ze de sector laten weten dat er vanaf oktober zwaardere sancties komen, met instemming van de minister van Economie, Johan Vande Lanotte. Een score tussen een en tien procent komt een winkel voortaan op een boete van duizend euro per procent te staan, of vijfhonderd euro als het om een zelfstandige uitbater gaat. Voor wie meer dan tien procent fouten maakt, zal aan de rechter een dwangsom worden voorgesteld.

'Onrechtvaardig'
De distributiesector reageert woedend. 'Onrealistisch en onrechtvaardig', noemt Unizo de nieuwe boetes. 'De minister moet begrijpen dat mensen (in winkels) fouten kunnen maken.' Dat begrip is er altijd geweest, zeggen ze bij de economische inspectie: een computer met panne, een personeelslid dat ziek is of nog niet vervangen... 'We staan open voor dergelijke verklaringen, en als het probleem dan bij een volgende controle verholpen is, spreken we er niet meer over.' Maar dat is wel wat anders dan een foutenscore die tien jaar lang vijf procent of meer bedraagt. Volgens de winkels is het in de praktijk onmogelijk om foutloos te werken: de prijzen veranderen elke dag, veel prijzen worden op de vroegmarkt bepaald en moeten dan zowel in het winkelrek als in het kassasysteem aangepast worden. Dat vergt dure systemen en veel personeel, en vergissen blijft menselijk.

Geen kwaad opzet

Overigens erkent de inspectie dat de fouten niet enkel in het nadeel van de consument gemaakt worden en dat er geen grond is om de winkels van kwaad opzet te beschuldigen. Maar dat het probleem al tien jaar lang nagenoeg hetzelfde blijft, wijst er voor de inspectie wel duidelijk op dat de sector een juiste afrekening onvoldoende belangrijk vindt. Alsof een consument al blij mag zijn als hem in het winkelrek een aantrekkelijke prijs wordt voorgespiegeld, en hij toch niet kan verwachten dat die hem aan de kassa ook werkelijk wordt aangerekend.

Luc Baltussen

Onze partners