VS zien inflatie oplopen tot 2,7 procent, consumentenvertrouwen neemt toe

15/04/11 om 15:45 - Bijgewerkt om 15:45

Bron: Trends

Hoewel het leven in de grootste economie ter wereld in maart duurder werd, neemt het consumentenvertrouwen in de VS halfweg april toe.

VS zien inflatie oplopen tot 2,7 procent, consumentenvertrouwen neemt toe

© belga

De inflatie in de VS klom van 2,1 procent in februari tot 2,7 procent in maart. In maart 2010 bedroeg het inflatiecijfer nog 1,2 procent. Op die manier werd de afgelopen maand - op jaarbasis - de sterkste toename van de consumentenprijzen opgetekend sinds december 2009. De kerninflatie - energie- en voedselprijzen niet meegerekend - steeg in maart 2011 met slechts 0,1 procent tot 1,2 procent.

In de VS stegen de energieprijzen met 3,5 procent tegenover februari, terwijl motorbrandstof 5,6 procent duurder werd. Voor voedsel werd een prijsverhoging met 0,8 procent opgetekend. Uit een rapport van het ministerie van Arbeid bleek donderdag dat de producentenprijzen in maart - minder dan verwacht - met 0,7 procent gestegen zijn.

Niet enkel in de VS maar ook in China en de eurozone is het inflatiecijfer aan een flinke remonte bezig. In China steeg de inflatie in maart tot 5,1 procent, terwijl de eurozone een versnelling tot 2,7 procent mocht noteren.

ConsumentenvertrouwenVrijdag blijkt uit een eerste raming van de universiteit van Michigan dat het consumentenvertrouwen halfweg april onverwacht toegenomen is. De index van dat vertrouwen noteert 69,6 tegenover 68,2 eind maart. Analisten gepolst door Door Dow Jones hielden rekening met een lichte afname tot 68,0.

Het toenemende consumentenvertrouwen kan worden verklaard door een hogere werkgelegenheid en een lagere werkloosheidsgraad, wat leidt tot meer uitgaven. Die uitgaven zijn een belangrijke graadmeter, aangezien consumentenbestedingen 70 procent van de economie van de VS vertegenwoordigen. Toch moet er als gevolg van de oplopende inflatie rekening mee gehouden worden dat duurdere benzine en stijgende voedselprijzen zijn beginnen te wegen op het budget van het gemiddelde gezin in de VS.

Lees meer over:

Onze partners