'Vier dagen van onzekerheid' vreten aan Brits consumentenvertrouwen

30/06/16 om 17:12 - Bijgewerkt om 17:12

Enkele dagen na het Britse referendum over het lidmaatschap van de Europese Unie, waarbij het 'Leave'-kamp een nipte meerderheid haalde, heeft het consumentenvertrouwen in Groot-Brittannië een flinke knauw gekregen.

'Vier dagen van onzekerheid' vreten aan Brits consumentenvertrouwen

© belga

De vertrouwensindex van Yougov en het instituut CEBR is gedaald tot 104,39 punten in de periode van 23 tot 27 juni, tegen 111,9 punten in de drie weken voordien.

De graadmeter staat nu op het laagste peil sinds mei 2013 en analisten verwachten dat hij nog verder zal dalen. "Vier dagen van onzekerheid hebben de winsten van de jongste drie jaar tenietgedaan", aldus Yougov/CEBR.

Tijdens de financiële crisis lag de index wel nog lager. In de aanloop naar het referendum heeft ook de Britse economie al vaart verloren.

Volgens het statistiekbureau ONS groeide de Britse economie in het eerste kwartaal slechts met 0,4 procent in vergelijking met het laatste kwartaal van 2015. Toen werd nog een economische groei van 0,7 procent genoteerd.

De consumenten- en overheidsuitgaven hielden stand, maar de bedrijfsinvesteringen waren zwak. Analisten sluiten een recessie niet uit. (Belga/BO)

Onze partners