Ultrazuinige wagens minder zuinig dan verwacht

© belga

Investeren in “ultrazuinige” is economisch beschouwd enkel interessant voor wie jaarlijks heel veel kilometers aflegt. Dat blijkt althans uit een analyse van de denktank Itinera.

Volgens de berekeningen van denktank Itinera maakt “groene technologie” het noodzakelijk om als automobilist veel kilometers af te leggen om de bijkomende investeringskost terug te verdienen.

Zo wordt een “ultrazuinige” moderne diesel (3,8 l/100 km) economisch pas interessant ten opzichte van een “gewone” diesel (4,5 l/100 km) als de wagen acht jaar lang jaarlijks meer dan 35.000 kilometer aflegt. Dat cijfer staat in contrast met de gemiddelde afstand van 15.000 kilometer die de in België geregistreerde wagens jaarlijks afleggen. De denktank stelt daarom de fiscale korting, die consumenten krijgen bij de aanschaf van een groene wagen, ter discussie.

Via de huidige fiscale korting kan de subsidiekost – per vermeden liter diesel – oplopen tot 2 à 3 euro, wat een veelvoud is van de marktwaarde van diesel. Itinera ziet bovendien de milieufactor verloren gaan, aangezien de automobilist door een dergelijke kostenstructuur zou worden uitgenodigd om meer kilometers af te leggen en bijgevolg het milieu extra te belasten.

De denktank besluit dat “het niet efficiënt is consumenten die jaarlijks weinig kilometers afleggen, te verleiden tot het aankopen van ultrazuinige maar dure voertuigen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content