Test-Aankoop jaagt supermarkten op de kast

13/01/12 om 14:21 - Bijgewerkt om 14:21

Bron: Trends

Stijgende prijzen in de supermarkten wijzen volgens Test-Aankoop op illegale afspraken. De sector noemt de beschuldigingen onzin.

Test-Aankoop jaagt supermarkten op de kast

© belga

T est-Aankoop scoort deze maand bijzonder goed met een studie van de prijzen van 368 voedingsmiddelen in onze grootste drie supermarktketens (Colruyt, Delhaize, Carrefour). Eigenlijk namen de prijzen van de onderzochte producten tussen mei en december gemiddeld met slechts 1,2 procent toe. Maar dat gemiddelde wordt flink naar beneden getrokken door de aardappelen en de verse groenten, die respectievelijk 39 en 9 procent goedkoper werden. Aan de andere kant zijn er dus heel wat producten die fors duurder werden, met deegwaren (+9 procent) en chocopasta en jam (+10 procent) als uitschieters.

Prijsafspraken
Een stuk opvallender is de vaststelling van Test-Aankoop dat de discountmerken van de ketens - de budgetmerken waarmee ze willen concurreren met Aldi en Lidl - veel meer door uitgesproken prijsstijgingen getroffen werden dan de A-merken. En natuurlijk ook dat sommige prijsstijgingen bij de drie ketens bijna identiek zijn. Wat Test-Aankoop tot de conclusie noopt dat er weleens sprake zou kunnen zijn van prijsafspraken tussen de ketens. En dat is verboden. In het belang van de consumenten wordt de mededingingsautoriteiten vriendelijk verzocht dit nader te onderzoeken.

Uiteraard werd ook minister van Economie Johan Vande Lanotte (SP.A) naar zijn mening gevraagd. Hij wijst erop dat de Raad voor de Mededinging al bezig is met een onderzoek naar eerdere constateringen van het Prijzenobservatorium, namelijk dat onze supermarkten duurder zijn dan de Nederlandse. Vorige week nog, toen bleek dat twee bierbrouwers tegelijkertijd hun pils met hetzelfde bedrag willen optrekken, reageerde de minister in dezelfde lijn.

'Quatsch'

De ondernemingen zijn niet blij met de verdachtmakingen. Volgens Colruyt is het 'quatsch'. Comeos, de federatie van de warenhuizen, legt eenvoudig uit dat discountproducten goedkoper zijn omdat er geen marketing- en verpakkingskosten in zitten en de prijsstijgingen van grondstoffen daardoor relatief zwaarder doorwegen. Dat de verhogingen bij de drie warenhuizen nauw op elkaar aansluiten, heeft alles te maken met het feit dat ze vaak van dezelfde leverancier komen. Gino Van Ossel, professor marketing aan de Vlerick Leuven Gent Management School, wijst er nog op dat ook pure concurrentie ertoe kan leiden dat marktspelers hun prijzen op elkaar afstemmen. De beruchte Rode Prijzen van Colruyt zijn daarvan het beste voorbeeld.

VBO
Bij het Verbond van Belgische Ondernemingen noemt gedelegeerd bestuurder Rudi Thomaes prijsafspraken 'een kanker die het ondernemen onmogelijk maakt' - maar wat Test-Aankoop vaststelt, heeft daar volgens hem niets mee te maken. De mededingingsautoriteit zal volgens hem trouwens niets vinden wat nog niet bekend is: Nederlandse supermarkten werken goedkoper omdat hun arbeidsreglementering en de wet op de handelspraktijken er minder stringent zijn. Als je meer mogelijkheden hebt om jong en deeltijds personeel in te zetten, kun je ook je prijzen lager houden. En dat de inflatie in ons land hoger oploopt dan in de buurlanden heeft volgens Thomaes niets te maken met de warenhuizen en alles met een overheid die blijft zweren bij ons indexmechanisme en bij allerhande heffingen.

Luc Baltussen

Lees meer over:

Onze partners