Steek hier uw geld in: 3 tips voor alternatieve beleggingen (deel 2)

© ThinkStock

Trends ging op zoek naar minder voor de hand liggende beleggingen. Experts geven tips in hun specialisme.

Het totale vermogen van de Belgische gezinnen steeg, volgens cijfers van de Nationale Bank, vorig jaar tot een recordhoogte van 1991 miljard euro. Circa de helft daarvan bestaat uit vastgoed, de andere helft zijn de liquide middelen. Ongeveer 250 miljard staat op spaarboekjes, hoewel het daar aan waarde verliest door de lage rentes en de inflatie. Wie zijn geld investeert, doet dat meestal in aandelen, obligaties of vastgoed. Trends ging op zoek naar minder voor de hand liggende beleggingen. Experts geven tips in hun specialisme: deel 2 (lees ook deel 1).

Antiek Brugs veilingmeester Carlo Bonte: ‘Op de antiekmarkt zijn de prijzen relatief stabiel, maar aan de lage kant. Na de boom van de jaren zestig tot tachtig, toen antiek topprijzen haalde, is de markt ingezakt. Chinese antiek is de grote uitzondering. Een antieke Hollandse kussenkast kostte veertig jaar geleden omgerekend 10.000 euro, nu nog amper 1500 à 2000 euro. Dat is abnormaal laag. Dus ik vermoed dat die prijzen weer zullen aantrekken. De lage prijzen hebben te maken met de kleine vraag. In hedendaagse interieurs staat haast geen antiek. Het wordt te veel geassocieerd met de ouderwetse spullen van onze grootouders. Maar dat gaat volledig voorbij aan de esthetiek ervan. Vintage design wordt wel geroemd om zijn retrolook en mooie lijnenspel, maar de mooie lijnen in een antieke kast weigeren veel mensen te zien. Enkele trendsetters zullen dat tij binnenkort wel doen keren. De gouden jaren van de antiek komen wellicht niet terug, maar de bodemprijzen van nu zullen zeker normaliseren.’

Twintigste-eeuwse decoratieve kunst Erik Müllendorff, de antiquair van 88 Gallery Antwerpen: ‘Ik merk dat decoratieve kunst uit de jaren tachtig stilaan weer in de mode komt. Sommige handelaars speculeren daar al op, na de revival van de seventies. Toch zie ik hindernissen. De postmodernistische ontwerpen van de leden van de Memphis-groep, onder wie Ettore Sottsass, zijn dan wel baanbrekend, maar veel mensen vinden hun meubels en hun sierobjecten lelijk. Bovendien kun je ze niet gemakkelijk integreren in een interieur.’

‘Een segment waarin de prijzen zeker zullen stijgen, is twintigste-eeuwse keramiek. Denk maar aan de multiples van Pablo Picasso en de vazen van Georges Jouve. Frankrijk heeft een grote keramiekcultuur, dus ik verwacht daar spannende evoluties. Houd zeker de Parijse handelaar Thomas Fritsch in de gaten.’

Fotografie

Christophe Legein, die als expert werkt voor het Brusselse veilinghuis Cornette de Saint Cyr: ‘Foto’s zijn een vrij nieuw verzameldomein. In vergelijking met hedendaagse kunst is fotografie zeer betaalbaar. De markt is nog klein, maar het potentieel is enorm. Fotografie is het medium van onze tijd, want we leven in een visuele maatschappij. Ik denk dat jonge verzamelaars hun geld liever spenderen aan een pakkende foto dan aan een oud schilderij dat ook bij hun ouders zou kunnen hangen.’

‘Pas in de jaren zeventig kregen verzamelaars interesse in de fotografie als kunstvorm. Vanaf toen werden oplages, druktechnieken en signaturen belangrijke criteria om de prijs te zetten. Vroeger signeerden zelfs topfotografen als Richard Avedon en Henri Cartier-Bresson hun werk voor fotoagentschappen niet. Nadat de foto’s verschenen waren, werden de originelen gewoon weggegooid. Mijn advies is werk te kopen van fotografen die belangrijk waren in de geschiedenis. Hun foto’s zullen altijd cruciaal blijven. Saul Leiter en Keld Helmer-Petersen waren bijvoorbeeld pioniers van de kleurfotografie. Hun werk is voorlopig nog ondergewaardeerd.’ (TD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content