Snel én goedkoop naar Londen en Parijs

13/08/13 om 12:57 - Bijgewerkt om 12:57

Bron: Trends

De treinverbindingen naar Londen en Parijs worden binnen afzienbare tijd goedkoper. Met dank aan Deutsche Bahn, dat toelating krijgt om door de Kanaaltunnel te sporen, én dat aan een concurrent voor Thalys denkt. Het Europese spoorverkeer heeft eindelijk zicht op vrijheid.

Snel én goedkoop naar Londen en Parijs

© belga

De treinverbindingen naar Londen en Parijs worden binnen afzienbare tijd goedkoper. Met dank aan Deutsche Bahn, dat toelating krijgt om door de Kanaaltunnel te sporen, én dat aan een concurrent voor Thalys denkt. Het Europese spoorverkeer heeft eindelijk zicht op vrijheid.

In theorie is het internationaal passagiersvervoer per trein als vrij sinds december 2009, maar in ons land is daar weinig van te merken. Brussel-Parijs wordt nog altijd enkel door Thalys bediend, Brussel-Londen door Eurostar. Concurrenten zijn er niet. In juni kwam er echter een doorbraak: Deutsche Bahn (DB) heeft toelating om door de Kanaaltunnel te rijden. De CIG, de intergouvernementele commissie die de toegang tot de Kanaaltunnel regelt, heeft er drie jaar over gedaan om die beslissing te nemen. En nog kan DB niet beginnen: eerst moet zijn materieel nog gehomologeerd worden in elk land dat het doorkruist.

Maar als ook die obstakels overwonnen worden, wordt DB in België de eerste grote internationale operator van passagierstreinen. Dat de maatschappij zich bovendien uit Thalys heeft teruggetrokken, kan betekenen dat ze overweegt ook zelf tussen Brussel en Parijs te rijden.

En er zijn nog kapers op de kust voor het internationale treinverkeer. De stad Den Haag wil in samenwerking met Arriva, een filiaal van DB, vanaf 2015 een verbinding tussen de administratieve hoofdstad van Nederland en Brussel verzorgen. En het Franse Thello, dat sinds 2011 een nachttrein laat rijden tussen Parijs en Venetië, zou ook interesse hebben voor de lijn Parijs-Brussel.

Winst voor de reiziger

Het lijkt erop dat de twee spoorwegreuzen van het oude continent, SNCF en DB, lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. De Fransen zijn meerderheidsaandeelhouder in Eurostar en worden dat nu ook in Thalys. De NMBS heeft haar internationale reizigersstrategie gekoppeld aan die van de SNCF. De treinreiziger zou van dat alles beter moeten worden: meer aanbod, beter comfort en aantrekkelijke prijzen.

Het meest concrete project is de verbinding naar Londen. DB zou twee treinstellen inzetten, de ene vanuit Amsterdam, de andere uit Frankfurt, die in Brussel-Zuid zouden samenkomen en aan elkaar gekoppeld worden. Een halte in Luik of Antwerpen komt er niet, wel in Rotterdam en Keulen. Het traject Frankfurt-Londen zou vijf uur in beslag nemen, Amsterdam-Londen vier uur.

R.v.A.

Onze partners