‘Rendabiliteit op lange termijn blijft grootste uitdaging’

ERIK VAN DEN EYNDEN "Bankiers moeten bij hun kernbusiness blijven." © FV
Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

Wat was voor u de belangrijkste les uit de financiële crisis van 2008?

ERIK VAN DEN EYNDEN. “Bankiers moeten bij hun kernbusiness blijven, bij datgene wat ze goed kennen. Bankieren is deposito’s omzetten in kredieten en betalingen en transacties zorgvuldig uitvoeren, maar ook de klant begrijpen en denken vanuit zijn behoeftes. Aan de klanten zaken aanbieden die je zelf niet begrijpt, zoals in de aanloop naar de crisis van 2008 gebeurde, past daar niet in.

“Een tweede les is dat modellen de facto niet juist zijn. Je mag er als bankier niet blindelings op varen. Wat uit de modellen komt, moet je toetsen aan het gezond verstand. En hoe meer ervaring een bankier heeft, hoe meer hij een beroep kan doen op zijn gezond verstand.”

Zijn de banken veiliger dan tien jaar geleden?

VAN DEN EYNDEN. “Ze zijn in elk geval robuuster, wat betekent dat ze beter tegen een schok kunnen. Daar zijn de vele regels rond solvabiliteit en liquiditeit voor verantwoordelijk. Er zitten veel meer checks and balances in het systeem dan tien jaar geleden. Het risicomanagement is versterkt, het toezicht is professioneel. Bankieren blijft op een bepaalde manier risico’s nemen, dus 100 procent zeker ben je nooit. Maar ik denk toch dat we over tien jaar zullen terugkijken en zeggen dat 2008 een keerpunt was.”

Ik denk dat we over tien jaar zullen terugkijken en zeggen dat 2008 een keerpunt was

Is de bedrijfscultuur veranderd?

VAN DEN EYNDEN. “Fundamenteel. Een aantal zaken is te verbinden aan de crisis van 2008: het feit dat we complexe producten mijden en veel meer met risicobeheer bezig zijn, dat we meer op lange termijn denken en minder jachtig op zoek zijn naar winstoptimalisatie.

“Maar ik vind dat de cultuur nog veel meer veranderd is door het gewijzigde klantengedrag. Klanten willen nu op een andere manier bediend worden, sneller, digitaal, maar tegelijk moet de service ook persoonlijk en verrassend zijn. Van financiële instellingen vergt dat een hele aanpassing. Daarom kijken wij bij ING België naar de manier waarop de technologiebedrijven werken. Hun wendbaarheid maken wij tot de onze.”

Waar ziet u de belangrijkste risico’s voor de toekomst?

VAN DEN EYNDEN. “De snelheid waarmee het gedrag van mensen verandert, is de grootste uitdaging. Wij moeten onze risicomodellen, ons verdienmodel en heel onze organisatie daaraan aanpassen. En daarbij moeten wij zelf voldoende snelheid maken. Want als banken niet sneller op de vragen en de behoeftes van de klanten reageren, zal iemand anders het in onze plaats doen. Als we die uitdaging niet goed aangaan, kan ze operationeel een risico worden.

“Een van de grootste uitdagingen blijft de rendabiliteit op lange termijn. Die is te laag om als bank duurzaam te kunnen groeien. Dat maakt dat we moeten opletten dat we niet terugkeren naar de hoge risico’s en de hybris uit het verleden. Almaar meer banken kennen kredieten toe tegen ongekend lage marges. Dat is ongezond.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content