Nieuwe kunstmarkttrend: de Franse smaak

Porsche Le Mans © .

Het is boeiend te zien hoe de kunstmarkt evolueert. Als je het aanbod van de veilinghuizen volgt, weet je meteen wat er omgaat, want het zijn trendsetters. Zo pakt Christie’s Parijs begin november uit met een week rond ‘The French Style’, met onder meer souvenirs van Marie-Antoinette, Katharina de Grote en de beroemde Porsche uit de film Le Mans.

Dat is uit economisch standpunt een nieuwe trend. Tot drie à vier jaar geleden was zo’n veilingweek rond een klassiek thema ondenkbaar. Dat soort antiek had geen toekomst meer, dacht men toen. In 2009 was er wel die somptueuze veiling van de collectie van Yves Saint Laurent (YSL), die de zin voor barokke interieurs met een mix van moderne kunst en antiek weer helemaal heeft aangewakkerd. Dat was een trendbreuk.

We merken ook in magazines dat de rijkelijke decors terug zijn en de belangtelling voor dit soort klassieke antiek groeit. Veel rijke Russen, Arabieren en Chinezen blijken tuk op dergelijke kostbaarheden en die klassieke, Franse interieurstijl met veel goud, brons en kostbare meubelen. Het is interessant om zien dat Christie’s snel op deze markt inspeelt.

Ook de manier waarop het veilinghuis dit zakelijk aanpakt, is interessant. Deze veilingen brengen op zich te weinig op, vergeleken met de veilingen van moderne en hedendaagse kunst. Het gaat om een omzet van 750.000 à 1.500.000 euro per veiling. Om meer kopers aan te trekken en het gebeuren wat extra uitstraling te geven, bundelt Christie’s alles in één themaweek.

Het is een recept dat werkt. De Fransen zijn bovendien goed in het verpakken en verkopen van hun luxegoederen, oud en nieuw. Ze weten door hun luxehandel dat er ? op internationaal niveau ? weer meer gefortuneerden kiezen voor Frans topantiek in plaats van voor hedendaagse kunst en design.

Nieuwe kunstmarkttrend: de Franse smaak
© .

Aanbod

Van 3 tot 6 november houdt Christie’s vijf veilingen. Het weekend daarvoor kunnen geïnteresseerden alles bekijken. Op de eerste dag komt een collectie schilderijen en objecten onder de hamer, die al dan niet hebben toebehoord aan koningin Marie-Antoinette, de echtgenote van Lodewijk XVI. Zij stond bekend om haar fijne smaak. Een topper zijn de originele plannen (geschat op 200.000 à 300.000 euro) van het Petit Trianon in Versailles, een van de beroemdste landhuizen uit de late achttiende eeuw. Dat zou bijvoorbeeld iets kunnen zijn voor een rijke Amerikaan.

Daarnaast veilt Christie’s ook de collectie van graaf Thierry de Ganay, de bekende Franse filmproducent die eerder dit jaar overleed. Ook in die collectie nogal wat van een estampille voorziene, Parijse meubels.

De dag daarop is er The Exceptional Sale, met een hoog YSL-gehalte. De catalogus omvat een mix van moderne kunst, oudheden en zelfs de Porsche 911T uit de cultfilm Le Mans (1971).

Op 6 november wordt een collectie vuurverguld brons geveild, alsook een verzameling topantiquiteiten, met onder meer zilverwerk en Italiaanse majolica uit de zestiende eeuw. Het gaat om een bord uit Urbino, geschat op 60.000 à 80.000 euro. Deze week werd trouwens in ons land, bij Rob Michiels Auctions een gelijkaardige schotel geveild voor 67.000 euro. Italiaanse majolica blijft een verzamelobject voor de top van de markt.

Het wijst allemaal in de richting van een retour van de antiquiteiten. Wie zich even in deze materie verdiept, vindt natuurlijk ook op onze kunst- en antiekmarkt dergelijke goederen die momenteel, zeker bij ons, nog worden ondergewaardeerd.

Het Parijse festival rond ‘Le Goût Français’ vindt plaats bij Christie’s, Avenue Matignon 9, Parijs. De expo van de goederen loopt van 29 tot 31 oktober en van 2 tot 4 november. De veilingen zelf gaan vinden plaats van 3 tot 6 november. Info: www.christies.com

Nieuwe kunstmarkttrend: de Franse smaak
© .

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content