Michel Maus: ‘Er is nood aan een gestructureerde fiscale kliklijn’

© Belga
Hans Brockmans
Hans Brockmans redacteur bij Trends

Het aantal klikkers bij de fiscus stijgt. In 2013 waren er liefst 2610 anonieme klachten doorgegeven aan Financiën. In 2012 waren dat er 1221. Tegenover 2007 is het aantel klikspanen met een factor 16 gestegen.

Het aantal klikkers bij de fiscus stijgt. In 2013 waren er liefst 2610 anonieme klachten doorgegeven aan Financiën. In 2012 waren dat er 1221. Tegenover 2007 is het aantel klikspanen met een factor 16 gestegen.

“Er is een mentaliteitswijziging bezig”, signaleert Michel Maus, professor fiscaal recht (UA, VUB). “Terwijl vroeger niemand opkeek als zijn buurman fiscaal uit de bocht ging, stappen veel burgers vandaag naar de fiscus. De Belg kent stilaan fiscale burgerzin. De tanker verandert traag van richting.”

De fiscaal advocaat (Everest) meldt dat anonieme klachten vaak komen van ontslagen werknemers of in echtscheidingszaken. Hij vraagt een wettelijke regeling voor anonieme klachten.

“De overheid zou dat op een gestructureerde manier moeten organiseren”, zegt hij. “Maar als de informatie fout blijkt, moet degene tegen wie de klacht gericht is, zich kunnen verhalen op de persoon die de klacht heeft ingediend. Ik zie op mijn kantoor ook dossiers passeren met een waslijst aan klachten tegen burgers of bedrijven, die achteraf slechts een fait divers blijken. Ondertussen hebben ze wel heel de cavalerie van de fiscus over zich heen gekregen. Met een groot verlies van tijd en middelen tot gevolg.”

Maus waarschuwt ook voor fiscale praktijken als in de VS, waar klikkers een premie krijgen voor hun daad. Zo betaalde de Internal Revenue Service, de Amerikaanse fiscus, liefst 104 miljoen dollar aan gewezen UBS-bankier Bradley Birkenfeld, omdat hij 4000 rekeningen had overgemaakt. Maus: “Gelukkig is het bij ons zover nog niet.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content