Marketeers nooit eerder zo somber

© belga

Het vertrouwen van de marketeers in de economische situatie staat op een historisch laag niveau. De index staat nu op 6 procent terwijl hij in december 2007 nog op 24,7 procent stond. In december 2008, net na de uitbraak van de financiële crisis, daalde de index al tot 9,5 procent.

Het marketingvertrouwen ijlt het algemene economische vertrouwen dus na, want marketeers merken het aantrekken van dat vertrouwen nog niet. Dat is de conclusie van de jaarlijkse marketingenquête die The House of Marketing voor de zevende keer uitvoerde. De marketing confidence index is gebaseerd op de evolutie van marketingbudgetten, de omvang van de marketingdiensten van bedrijven en het aantal projecten dat marketeers kunnen uitvoeren.

Toch bleven marketeers ook optimistisch gestemd, zelfs in crisistijd. Ze schatten bijvoorbeeld de daling van hun budgetten en van het aantal projecten dat op stapel staat jaar na jaar te laag in. De realiteit in de marketingdepartementen is minder rooskleurig. Door de antwoorden van de opeenvolgende enquêtes met elkaar te vergelijken, blijkt dat er de afgelopen periode veel minder geld voor marketing werd vrijgemaakt dan de marketingmensen aanvankelijk dachten. Dat had een direct gevolg voor het aantal projecten en de grootte van de marketingteams. Ook die krompen veel sterker dan verwacht.

“Als de economische situatie verbetert, zullen we veel belangrijke jobwissels zien”, voorspelt Nicole Berx van The House of Marketing op basis van haar contacten met ondernemingen. “Wie een baan heeft, zal niet veranderen. Door de frustraties die zich bij de marketeers opstapelen, komt daar na de crisis waarschijnlijk wel verandering in.”

Hoewel er minder centen voor marketing worden uitgetrokken, is de mediamix die de marketeers gebruiken niet noemenswaardig veranderd. Alleen bij de business-to-consumer-bedrijven is er een uitgesproken stijging van de investeringen voor marketing in de verkooppunten. 43 procent van de respondenten uit die sector zal meer in de winkels besteden. Daarmee neemt marketing in het verkooppunt de tweede plaats in de rangschikking in, na investeringen in de eigen website. Terwijl dit type marketing in de vorige editie van de enquête zelfs niet in de top vijf opdook. “De strijd om de consument vindt meer dan ooit plaats in het verkooppunt. Daar kun je nu het verschil maken. Zeker als er druk staat op de mediabudgetten”, verklaart Berx.

Voor het komende jaar verwacht een niet te verwaarlozen minderheid marketeers een ruimer budget te krijgen. In de sector van de consumentenproducten denken vier op de tien marketeers er zo over. In de bank- en verzekeringssector verwachten drie op de tien marketingmedewerkers weer meer middelen.

AvP

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content