Levensverzekeraars moeten operationeel efficiënter zijn

07/04/11 om 10:24 - Bijgewerkt om 10:24

Bron: Trends

De Europese levensverzekeringsindustrie staat voor belangrijke ingrepen als ze niet kopje onder wil gaan, zo blijkt uit een rapport van AT Kearney.

Levensverzekeraars moeten operationeel efficiënter zijn

© belga

In hun rapport vragen consultants Johan Kestens en Peter Van den Brande zich af of de Europese levensverzekeringsindustrie de weg van de Japanse dreigt op te gaan. Op het einde van de jaren negentig was Japan de grootste levensverzekeringsmarkt van de wereld. Tot Nissan Mutual in 1997 over de kop ging, met een reeks faillissementen van kleine en middelgrote verzekeraars tot gevolg.

Zo'n vaart hoeft het in Europa niet te lopen, concluderen de consultants van AT Kearney. "Maar er is wel behoefte aan onmiddellijke actie", beklemtoont Kestens. "De sector gaat best niet te gemakkelijk over de uitdagingen waarvoor hij staat. De marktomstandigheden zijn fundamenteel gewijzigd. Rendement halen is moeilijker geworden, de fiscale stimuli worden afgebouwd of verminderd, en met Solvency II gaan de kapitaalvereisten fors omhoog. Sommige levensverzekeraars zullen hun kapitaal met 10 procent moeten verhogen, maar anderen kijken aan tegen een verhoging met 300 procent."

Door de vergrijzing van de bevolking en de gestegen levensverwachting zullen de verzekeringsmaatschappijen de komende jaren worden geconfronteerd met een uitstroom van kapitaal, minder beleggingsopbrengsten en een lager balanstotaal. Het antwoord daarop is een grotere operationele efficiëntie, zegt Van den Brande: "Bij sommige bedrijven zijn er nog altijd grote backoffices, zelfs met overlappende functies. De instellingen zullen kostenefficiënter moeten werken: de interne fabrieken moeten verkleind worden en de oudere producten moeten aangepakt worden."

De consultants van AT Kearney voorspellen een evolutie naar outsourcing van polisbeheer en een verdere consolidering van de markt. Ze wijzen ook op de noodzaak van duidelijke productkeuzes en distributie via verschillende kanalen.

Lees de volledige analyse van de levensverzekeringsmarkt deze week in Trends.

Lees meer over:

Onze partners