‘Hedendaagse kunst blijft boomen’

© Image Globe

Dat zegt Marianne Hoet, experte naoorlogse en hedendaagse kunst van het veilinghuis Christie’s, in Z-Talk Goossens op Kanaal Z.

De economische conjunctuurverslechtering is nog niet te voelen op de kunstmarkt. Hedendaagse kunst blijft boomen, zegt Marianne Hoet, experte naoorlogse en hedendaagse kunst van het veilinghuis Christie’s, in Z-Talk Goossens op Kanaal Z. Vorige week werden op een veiling van Christie’s in New York maar liefst 16 records verbroken. Zo ging een werk van de popartkunstenaar Roy Lichtenstein onder de hamer voor 43 miljoen euro.

“Maar die hoge prijzen mag je niet veralgemenen. Voor veel kunstenaars is het veel moeilijker geworden,” zegt Hoet, de dochter van de bekende kunstpaus Jan Hoet. “Er komen veel nieuwe kopers naar de kunstmarkt, uit Qatar bijvoorbeeld, en dat heeft een enorme invloed.” Die willen namelijk gevestigde, en vooral bekende namen. De hedendaagse kunstenaar van vandaag heeft het niet zo gemakkelijk om hoge prijzen te halen.

“Vorige week bijvoorbeeld veilden we uit de collectie van Peter Norton (oprichter van het gelijknamige antivirussoftwarebedrijf) ook een werk van de Belgische kunstenaar Wim Delvoye. Het was een prototype van zijn Gothic-reeks. Het ging slechts weg voor 50.000 dollar.”

Er werden ook enkele tientallen werken van het Belgisch verzamelaarskoppel Annick en Anton Herbert geveild. Dat bracht 7,7 miljoen euro op. “Het feit dat de verkoper bekend is, is een extra troef om hogere prijzen te halen op de veiling. Als het om een belangrijke verzamelaar gaat kan dat een derde meer opbrengen, dan wanneer diezelfde werken door een anonieme verzamelaar worden aangeboden,” zegt Hoet. In Europa is dat vaak het geval, omdat de collectioneurs liever discreet blijven, bijvoorbeeld voor de fiscus.

Privémuseum

Ook Karine Huts, echtgenote van Fernand Huts van Katoen Natie en verwoed kunstverzamelaar (ook van Wim Delvoye) is te gast in Z-Talk Goossens. Deze week heeft ze haar privémuseum geopend met een wereldvermaarde collectie van textielkunst, die 3.500 jaar in de tijd teruggaat. Vele musea, zoals het Louvre, benijden haar collectie.

Op de vraag of zulke verzamelingen niet eerder in een openbaar museum passen is ze ferm: “Als je ziet wat er elders in de wereld gebeurt met deze kunstschatten, dan moeten we net blij zijn dat die zaken hier bewaard en gekoesterd worden.”

Ze hoopt dat het museum met de textielkunst in het hoofdkwartier van Katoen Natie in Antwerpen Noord een extra uitstraling kan geven aan de buurt, die voorheen erg verloederd was. “Alle beetjes helpen daarbij”.

Het museum is te bezoeken op afspraak, “want Katoen Natie blijft in de eerste plaats natuurlijk een bedrijf,” voegt Karine Huts er aan toe. (VG)

Z-Talk Goossens Zaterdag vanaf 11 uur op Kanaal Z

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content