Glas is halfleeg voor Duitse bierindustrie

22/04/14 om 15:16 - Bijgewerkt om 15:16

Bron: Trends

De appetijt voor het schuimende gerstenat blijkt steeds verder af te nemen in bierland Duitsland. Dat blijkt uit cijfers van het Duitse bureau van de statistiek.

Glas is halfleeg voor Duitse bierindustrie

© reuters

Het is het zevende jaar op rij dat de bierconsumptie in de grootste economie van de eurozone afneemt. Hoewel er in Duitsland steeds minder bier gedronken wordt, neemt het aantal brouwerijen wel toe.

De Duitse brouwerijen verkochten in 2013 94,6 miljoen hectoliter bier, de laagste hoeveelheid sinds de Duitse hereniging. In Duitsland stroomde er vorig jaar 79,7 miljoen hectoliter uit de biervaten, bij de uitvoer was er een groei in landen buiten de Europese Unie.

Het Duits bureau voor statistiek telde vorig jaar 1.349 brouwerijen waar bier gebrouwen werd volgens het Duitse 'Reinheitsgebot'. Dat Reinheitsgebot werd op 23 april 1516 ingevoerd. Volgens die regel mag bij het brouwen enkel water, hop en mout gebruikt worden. Later kwam daar ook gist bij. Sinds 1994 wordt op de dag van het Duitse bier (23 april) het gebod gevierd als oudste levensmiddelenwetgeving ter wereld.

Maar traditie en biercultuur ten spijt zijn de gouden jaren voor vele Duitse brouwers wel degelijk voorbij. De bierconsumptie in Duitsland daalde de afgelopen 25 jaar namelijk met ruim een derde. Duitsland kampt als grootste bierproducent van Europa met hevige concurrentie en lagere prijzen. Traditionele brouwerijen krijgen ook af te rekenen met oplopende energiekosten en hogere prijzen voor glas en mout. Sommige overleven die aanhoudende strijd niet.

Bovendien grijpen jonge Duitsers vaker naar sterkedrank of alcoholvrije frisdanken dan vroeger het geval was. Die evolutie brengt mee dat de bierverkoop vorig jaar alleen al met 2 procent daalde.

"We bevinden ons in een zeer moeilijke markt," zei Josef Schraedler, topman van de bekende Weihenstephan-brouwerij vorige week in een interview met het persagentschap Reuters. "Je kunt hier niet groeien tenzij je lagere prijzen hanteert, of een premium-merk in de markt zet", verduidelijkte hij. (Belga/Reuters/BO)

Lees meer over:

Onze partners