Geld motiveert werknemers niet

© Thinkstock

Prijzen of beloningsprogramma’s zijn niet de beste manier om werknemers te motiveren. Beter is het een job op maat uit te werken.

Bombardeer een medewerker tot ‘werknemer van de maand’ of laat de beste verkopers kans maken op een mooie geldprijs. Het lijkt een goede manier om werknemers harder te laten werken. Toch is de kans groot dat zo’n initiatief averechts uitpakt. Dat blijkt uit een onderzoek van de Harvard Business School.

De academici bestudeerden een nieuw beloningsprogramma dat een grote industriële wasserij had opgezet voor haar werknemers. Daarmee wilde de onderneming iets doen aan het stijgende absenteïsme en het gebrek aan stiptheid bij de werknemers. Wie een maand niet ongewettigd afwezig was en op tijd aan het werk ging, maakte via een loterij kans op een cadeaucheque van 75 dollar. Na zes maanden was er een nieuwe loterij. Wie zich in die zes maanden een goede en stipte werknemer had getoond, maakte kans op een cheque van 100 dollar.

Het initiatief zorgde meteen voor meer stiptheid op de werkvloer. Dat leek een mooi resultaat, tot de Harvard-onderzoekers de productiviteitscijfers onder de loep namen. Wie te laat op het werk dreigde te komen, meldde zich maar meteen een dagje ziek om diskwalificatie te vermijden. Medewerkers die toch geen kans meer maakten op een prijs, vervielen sowieso al heel snel in hun slechte gewoonten. Uiteindelijk daalde de productiviteit met 1,4 procent, wat de fabriek maandelijks 1500 dollar kostte.

Bahama’s

Dat betekent nog niet dat we nu alle mogelijke awards en beloningsprogramma’s op een hoop moeten gooien en collectief naar de prullenbak verwijzen. Mensen hoeven niet te worden beloond voor iets dat ze sowieso verondersteld worden te doen. De prijzen moeten mensen motiveren om net dat tikkeltje meer te doen. In plaats van te focussen op het gedrag van werknemers in de toekomst, moet er ook aandacht zijn voor goede prestaties in het verleden.

Geld omschrijft assistent-professor Ian LarkinLarkin, die het onderzoek uitvoerde, sowieso als een slechte beloning. “Bedrijven moeten geen geld verspillen aan een beloning van enkele honderden dollars of een trip naar de Bahama’s. Meestal is het veel efficiënter iemand publiekelijk te complimenteren.”

Lorenzo Andolfi van SD Worx sluit zich bij die conclusie aan. “Een award of beloning werkt slechts in enkele, heel specifieke situaties. En enkel in kleine groepen. Bovendien wil een onderneming met een award of een wedstrijd vooral het bedrijfsresultaat verbeteren. Dat ligt er vingerdik op. Een organisatie kiest beter voor een subtielere aanpak, die niet steunt op extrinsieke maar intrinsieke motivatie.”

Elk jaar voert SD Worx een enquête uit bij 3000 werknemers in ons land om te achterhalen wat hen wel of niet motiveert. En dan blijkt de job zelf nog altijd de belangrijkste drijfveer. Een job die inhoudelijk interessant is, voldoende afwisseling biedt en autonoom uit te voeren is, is motiverend. Combineer dat met erkenning voor de geleverde prestaties en met groeimogelijkheden, en je hebt de beste cocktail om de motivatie naar een hoger niveau te tillen.

Sven Vonck

Het volledige artikel leest u in Trends van deze week.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content