Franse, Spaanse en Belgische automarkt in diep dal

01/10/12 om 16:43 - Bijgewerkt om 16:43

Bron: Trends

De verkoop van nieuwe wagens in Frankrijk en Spanje gaat er fors op achteruit. Dat is ook in ons land het geval.

Franse, Spaanse en Belgische automarkt in diep dal

© reuters

In Spanje kelderde de verkoop van nieuwe wagens in september met 36,8 procent tegenover dezelfde maand vorig jaar. In België en Frankrijk werd een daling met 18 procent genoteerd.

Omgerekend werden in september in Spanje 35.000 nieuwe wagens ingeschreven, tegenover 55.572 in september 2011. In de eerste drie kwartalen van het jaar werd in Spanje een terugval met 11 procent opgetekend tegenover een jaar eerder, tot 555.362 nieuwe wagens.

Belastingverhoging en schrootpremie

De Spaanse duik kan deels worden verklaard door een belastingverhoging die op 1 september van kracht werd, waardoor kandidaat-kopers hun aankoop een maand vervroegd hebben. Andere kandidaat-kopers wachten mogelijk een nieuwe schrootpremie af vooraleer hun oude wagen voor een nieuwe in te ruilen. "De terugval in september blijft niettemin teleurstellend", luidt het bij de Spaanse ANFAC-federatie.

Lagere prognoses

De autoverkoop in Frankrijk nam in september af met 18,3 procent tot 136.859 nieuwe personenwagens. Over de eerste negen maanden van dit jaar zakte de Franse autoverkoop met 14 procent . De Franse automobielfederatie CCFA auto-industrie verlaagde de jaarprognoses (van -10 tot -12 procent) al nadat autobouwers hadden gewaarschuwd dat er op korte termijn geen herstel in zicht is.

Renault houdt in zijn jaarprognoses, die op 26 september werden bekendgemaakt, rekening met een terugval van de verkoop met 13 procent in Frankrijk en met 7 tot 8 procent in Europa. Het Franse automerk zag de verkoop in september met 36 procent kelderen in thuisland Frankrijk en met 51 procent in Spanje.

Febiac

In ons land werden de voorbije maand bijna een vijfde minder nieuwe auto's ingeschreven, meldt autofederatie Febiac. Dat waren er in totaal 33.660, of 18,75 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens Febiac valt de forse terugval te verklaren doordat september twee werkdagen minder telde dan vorig jaar. "Bij een gelijk aantal dagen zou de daling schommelen tussen 10 en 12 procent," luidt het.

Wachten op schrootpremie

Het invoeren van de zogenaamde schrootpremie - waarbij automobilisten een bonus krijgen als ze hun oude wagen inruilen voor een nieuw model - zorgde ervoor dat de automarkt in Frankrijk, Duitsland en Italië tijdens de economische malaise van 2008-2009 relatief goed stand hield. (Reuters/BO)

Onze partners