Foutief kasticket meestal in het nadeel van de klant

09/08/13 om 10:41 - Bijgewerkt om 10:41

Bron: Trends

3 procent van de kastickets in supermarkten bevat fouten. Dat is in twee op de drie gevallen in het nadeel van de klant. Dat meldt L'Echo op basis van cijfers van de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie.

Foutief kasticket meestal in het nadeel van de klant

© belga

3 procent van de kastickets in supermarkten bevat fouten. Dat is in twee op de drie gevallen in het nadeel van de klant. Dat meldt L'Echo op basis van cijfers van de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie.

De FOD Economie vergeleek het afgelopen najaar de prijsaanduiding op de rekken met wat er uiteindelijk aan de kassa aangerekend werd. Het prijsverschil tussen beide schommelde tussen de 20 en 25 procent.

Winkels die de prijzen niet correct aanrekenen, kunnen worden blootgesteld aan een boete van 60.000 euro. In de praktijk geldt evenwel meestal een minnelijke schikking van 25.000 euro.

De inspecteurs van de FOD voerden dit jaar drie controles uit. Bij een eerste controle in februari werden 4,69 procent foutieve kastickets geregistreerd, in juli 3,57 procent en in november - de recentste - 3,27 procent. Het fenomeen van het foutieve kasticket neemt dus af.

"Consumenten moeten erop kunnen rekenen dat de prijzen correct zijn", aldus Bruno Andries, topman van De Algemene Directie Controle en Bemiddeling (ADCB) van de FOD Economie. Een verschil van enkele eurocenten kan door een vloed van klanten aanzienlijk beginnen te wegen, temeer daar in twee op de drie gevallen de fout in het nadeel van de klant en dus in het voordeel van de supermarkt is. Andries geeft als voorbeeld een wasmiddel, dat voor 7,5 euro aangeduid en voor 9,3 euro verkocht werd. (BO)

Onze partners