‘Europa belandt in armoede’ (Unilever)

© reuters

Het Brits-Nederlandse consumentengoederenconcern Unilever bereidt zich voor op toenemende armoede in Europa.

Na decennia van welstand krijgt het Europese continent binnen afzienbare tijd weer af te rekenen met verarming. “De armoede keert terug,” zegt Jan Zijderveld, Unilever-topman voor Europa, in een interview met de Financial Times Deutschland.

Volgens Zijderveld laat de omzet van Unilever in West-Europa zien hoe de woekerende recessie in veel Europese landen bedrijven dwingt radicaal van koers te veranderen. Unilever beschouwt de huidige economische crisis dan ook niet als een ‘voorlopige fase’.

Tot vandaag bestaat de strategie van veel ondernemingen op de West-Europese markt erin zich van de discounters te onderscheiden door duurdere biologische producten of merken op de markt te brengen.

“Als een Spanjaard nu gemiddeld 17 euro uitgeeft bij zijn boodschappen, kan ik hem geen wasmiddel verkopen dat de helft van zijn budget kost”, licht Zijderveld de strategie van Unilever toe. De multinational is nu van plan in Europa de methodes toe te passen die eerder al in Azië succesvol bleken.

Azië

“In Indonesië verkopen we afzonderlijke verpakkingen shampoo aan 2 tot 3 cent, en toch verdienen we er geld aan.” Zo verkoopt Unilever in Spanje een wasmiddel in kleine verpakkingen die maar voor een vijftal wasbeurten dienen. In Griekenland biedt het concern mayonaise en aardappelpuree aan in kleine verpakkingen.

Voordat Zijderveld aan het hoofd kwam van het Europese hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam, dirigeerde hij drie jaar lang de activiteiten in Zuidoost-Azië, een van de snelst groeiende markten ter wereld. Vandaag is hij verantwoordelijk voor een regio met een tegengestelde evolutie; voor voedingsproducten op de Europese markt houdt Unilever op de lange termijn rekening met een beperkte omzetgroei van slechts 0,2 procent.

West-Europa

Toch is Zijderveld er het afgelopen jaar in geslaagd de omzet in West-Europa op te krikken met een lichte toename van 0,7 procent. West-Europa vertegenwoordigde in 2011 met een jaaromzet van 12,3 miljard euro ruim een kwart van de volledige omzet van de groep. In het eerste halfjaar 2012 steeg de verkoop met 1,1 procent

Met een winstmarge van 17 procent blijkt de West-Europese markt bovendien de meest winstgevende van de drie Unilever-regio’s, aldus de topman. Zijderveld vergelijkt de consumptiemarkten in Europa met de Olympische Spelen: “Wie hier slaagt, slaagt overal.”

Ook in België?

Dat ook de Belgische retailsector door de toenemende armoede kleinere verpakkingen gaat aanbieden is volgens Gino Van Ossel, docent marketing aan de Vlerick Management School, weinig waarschijnlijk. “Europa is een heel homogene zone. In landen zoals Griekenland, Spanje, Portugal maar ook Roemenië bijvoorbeeld is geen sprake van ‘terugkeer’ van armoede. Die armoede bestaat daar al,” verduidelijkt Van Ossel in een reactie aan het persagentschap Belga. De omvang van de werkloosheid in die landen is volgens hem bovendien niet te vergelijken met die in ons land. Van Ossel wijst er nog op dat Unilever wil concurreren in het segment van de zogenaamde eersteprijsproducten of de hard discounts zoals Lidl en Aldi. (AFP/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content