Een op drie koopt Fairtrade

Bijna een derde van de Belgen koopt Fairtrade-producten. De geschatte marktwaarde van Fairtrade kwam daardoor op 52 miljoen euro in 2009.

Dat is zo’n 17 procent meer dan het jaar voordien. Zo blijkt uit een onderzoek naar het winkelgedrag van 4000 gezinnen dat GfK België deed voor Max Havelaar. De sterke groei kwam er onder meer omdat westerse bedrijven er steeds vaker voor kiezen uitsluitend nog Fairtrade-producten te gebruiken als grondstof.

“Dat lukt doordat het Fairtrade-aanbod uit het zuiden tegelijk toeneemt”, duidt Lily Deforce, algemeen directeur van Max Havelaar België.

Vooral gepensioneerden en grootverdieners met kinderen kopen geregeld Fairtrade. De reden hiervoor is hun bezorgdheid om het milieu en het klimaat, om kinderarbeid en om onderwijs. Singles, koppels waarvan de kinderen net het huis uit zijn en tweeverdieners zonder kinderen zijn volgens het onderzoek mogelijke nieuwe doelgroepen.

Wie zich geen Fairtrade-producten aanschaft, doet dat volgens de studie meestal niet omdat de zichtbaarheid ervan in de winkelrekken nog te klein is. De distributieketens Delhaize, Colruyt, Lidl en Carrefour vertegenwoordigen samen een aandeel van 60 procent van de Fairtrade-markt.

Sj.S.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content