Duits consumentenvertrouwen blijft stabiel

© belga

Het vertrouwen van de Duitse consument in de grootste economie van de eurozone blijft stabiel, ook al is de indicator die dat vertrouwen voorspelt wat afgenomen. Dat maakt het Duitse onderzoeksbureau GfK bekend.

Volgens bevragingen bij 2.000 Duitse consumenten over de conjuncturele ontwikkeling is het optimisme licht afgenomen, blijkt uit het rapport van GfK. De indicator daalt van 5,5 in december naar 5,4 in januari. Analisten gepolst door Bloomberg hielden rekening met een index van 5,7. Hoewel het Duits consumentenvertrouwen een pas op de plaats blijkt te maken, noteert de index nog steeds in de buurt van het hoogste peil (5,5) sinds oktober 2007.

De Duitse consument blijft in ieder geval vol vertrouwen over het herstel van de grootste economie van Europa, ook al wordt er daarbij niet op gerekend dat de ongewoon sterke groei van de voorbije maanden aanhoudt. In het derde kwartaal 2010 vertraagde de toename van het bbp tot + 0,7 procent na een recordgroei met 2,3 procent in het tweede kwartaal. Voor het vierde kwartaal voorspelt de Bundesbank een ‘robuuste groei’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content