Crisis brengt KMO’s in grote problemen

© belga

In zijn jaarlijks “KMO Kompas” maakt Deloitte een eerder vernietigende balans op van de crisis. Deloitte vergeleek de cijfers van 2007 (net voor de crisis) met die van 2009 (volle crisis) en komt tot voor de KMO’s eerder onthutsende conclusies.

Het is de eerste maal dat dit soort onderzoek -op basis van balansgegevens- gebeurt bij KMO’s.

Eind 2009 kampte bijna één op drie (30 procent) van de Belgische KMO’s met een verlies. Daarbij werden oudere ondernemingen iets minder zwaar getroffen dan jongere ondernemingen. Dertig procent van de kleine en middelgrote bedrijven kon alvast zijn financiële verplichtingen niet meer nakomen.

Alsof dat al niet voldoende was, blijkt uit de studie ook dat de helft van de KMO’s (50 procent) meer dan een kwart van hun waarde verloren tijdens de crisisjaren. Een kwart (25 procent) van de bedrijven noteert zelfs een waardedaling van 72 procent of meer. Zes op tien KMO’s noteerden in de periode 2007-2009 ook voor het tweede jaar op rij een omzetverlies.

Over het algemeen zijn de industriële bedrijven de grootste verliezers van de crisis. En ook: hoe groter en hoe jonger de onderneming is, hoe groter het impact van de crisis op de waarde van de onderneming.

Het is gelukkig niet allemaal kommer en kwel. Deloitte stelt vast dat het eigen vermogen van de doorsnee KMO meer dan behoorlijk stand hield. Eén op twee KMO’s financiert zich voor een groot deel (vijftig procent of meer) met eigen middelen of quasi-eigen middelen.

(KC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content