Chinezen zijn motor achter luxegroei

© reuters

De verkoop van luxeproducten blijft groeien, blijft uit het jaarlijkse onderzoek van de consulent Bain & Company. Er werd voor 212 miljard euro verkocht, een stijging met 10 procent.

De verkoop van luxeproducten blijft groeien, blijft uit het jaarlijkse onderzoek van de consulent Bain & Company. Er werd voor 212 miljard euro verkocht, een stijging met 10 procent.

Voor de elfde keer analyseert de consulent de verkoop van 230 ondernemingen en merken in het luxesegment. Het gaat onder andere om lederwaren, schoenen, kledij, juwelen en horloges. Ook de voorbije twee jaren was er telkens een groei van ruim 10 procent.

De Chinezen zijn de gangmakers van de groei. Zij zijn verantwoordelijk voor een derde van de omzet in Europa, en een vierde in de wereld. Europa, waar de groei weliswaar halveerde van 10 naar 5 procent, blijft de belangrijkste omzetmaker in luxegoederen, met 75 miljard euro omzet. Op de tweede plaats staat Amerika met 65 miljard euro.

Azië, en dus vooral China, is de belangrijkste groeier, met 18 procent. In Amerika groeide het luxesegment met 13 procent. Tot 2015 verwacht Bain een aanhoudende groei van 4 tot 6 procent. De Chinese consument werd ook de op de VS na belangrijkste markt voor luxegoed, vóór Japan.

De belangrijkste producten zijn lederwaren en schoenen. Zij staan voor 27 procent van de verkoop. Indien wordt rekening gehouden met de ruimere markt van onder meer ook premiumauto’s, jachtboten, wijn en sterke drank, en hotels, dan berekent Bain & Company de omzet op 750 miljard euro. (W.R.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content