Bubbel op de beurs

© belga

De professionele netwerksite LinkedIn stoomde op zijn eerste beursdag meteen door naar een piek die bijna vier keer hoger lag dan de oorspronkelijke intekenprijs. Moneytalk-hoofdredacteur Danny Reweghs ziet er een signaal in dat de beurs weer aan wat afkoeling toe is.

Eigenlijk had LinkedIn niet zoveel nieuw kapitaal nodig. Danny Reweghs: “Slechts acht procent van de aandelen werd op de markt gebracht. Daar kunnen goede redenen voor zijn, maar in het licht van de grote belangstelling werd op die manier wel een schaarste gecreëerd. Maar dat verantwoordt die waanzinnige waarderingen van de eerste dag nog niet.”

Wat heet waanzinnig? Danny Reweghs: “De introductieprijs waardeerde het bedrijf op 3 tot 4 miljard dollar. De piekprijzen op de openingsdag waardeerden het op 12 miljard dollar. Voor een bedrijf dat 250 miljoen dollar omzet boekt, met 15 miljoen dollar winst. Zelfs als je ervan uit mag gaan dat dit bedrijf sterker zal groeien – ook in winst – dan het marktgemiddelde, dan nog is het niet erg realistisch om te verwachten dat je een zaak doet als je vandaag 700 keer de jaarwinst betaalt.”

Is een nieuwe dotcombubbel in de maak? Danny Reweghs: “Elke tijd heeft zijn hypes. En die komen altijd aan het einde van een stijgingsperiode. Wall Street staat intussen alweer dubbel zo hoog als twee jaar geleden. Er heerst een heel optimistisch klimaat en dat is een goede voedingsbodem voor gekke prijzen. Over een of twee jaar zullen we niet meer zo enthousiast zijn over deze LinkedIns en Facebooks. Tegen dan zal blijken dat veel mensen 80 tot 90 procent van hun geld weggegooid hebben.”

Luc Baltussen (knack)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content