Brandstofprijzen doen consumentenvertrouwen opnieuw kelderen in maart

© belga

Het vertrouwen van de Belgische consument in de toekomst is in maart weer getaand, na de opmerkelijke verbetering in februari. Dat blijkt uit de maandelijkse bevraging van de Nationale Bank van België (NBB) bij duizend gezinnen.

In februari stond de Belgische consument voor het eerst sinds juni 2007 duidelijk optimistisch tegenover de toekomstige economische ontwikkelingen en zijn eigen financiële situatie.

In januari stond het consumentenvertrouwen op -3, in februari op +1, om in maart terug negatief te tekenen (-2).

“Die achteruitgang houdt allicht verband met de aanhoudende stijging van de brandstofprijzen als gevolg van de situatie in het Midden-Oosten”, stelt de NBB in een persbericht. “De gezinnen hebben vooral hun beoordelingen ten aanzien van de toekomstige economische ontwikkelingen neerwaarts herzien”, nog aldus de NBB. Ook vrezen ze dat hun financiële situatie en hun spaarmogelijkheden erop zullen achteruit gaan.

Waar de Belgische consument wel van overtuigd blijft, is dat de werkloosheid in de komende maand verder zal afnemen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content