Beste aandelenfonds opkomende landen op vijf jaar

Geduld is een belangrijke vereiste om te beleggen in de opkomende landen, zegt Mark Mobius, de uitvoerend voorzitter van de Templeton Emerging Markets Group.

Het fonds Templeton Asian Smaller Companies sleepte de Trends Fund Award in de wacht als best presterende aandelenfonds dat belegt in de groeilanden over een termijn van vijf jaar. Mark Mobius, de uitvoerend voorzitter van de Templeton Emerging Markets Group, is al jarenlang een autoriteit in de opkomende landen. Over die periode behaalde het fonds een gemiddeld jaarlijks rendement van 21,73 procent.

Kunt u de beleggingsfilosofie van Templeton omschrijven?

Mark Mobius: “Onze beleggingsfilosofie is gebaseerd op drie pijlers, die essentieel zijn om te beleggen in de opkomende markten: geduld, aandacht voor de waardering en de selectie van bedrijven op basis van hun fundamenten, zoals de kwaliteit van het directieteam en hun capaciteit om marktaandeel te winnen. We focussen op de lange termijn en laten ons over het algemeen niet beïnvloeden door kortetermijntrends. We volgen geen referentie-index. Die strategie passen we nu al veertig jaar toe, en met succes.”

Wat onderscheidt uw fonds van andere producten die beleggen in de opkomende markten?

Mark Mobius: “Dit fonds belegt in bedrijven met een beurskapitalisatie van minder dan 2 miljard dollar. Hun maatschappelijke zetel moet zich bevinden in Azië (exclusief Japan) of ze moeten er een aanzienlijk deel van hun activiteiten uitoefenen. We vinden enorm veel beleggingskansen in ondernemingen met een kleine of middelgrote kapitalisatie, die actief zijn in sectoren die profiteren van de binnenlandse consumptie — meer zelfs dan bij grote bedrijven. Hun koersen weerspiegelen de economische groei van hun land beter.”

Hoe is het fonds er de afgelopen vijf jaar in geslaagd zijn concurrenten te overklassen?

Mark Mobius: “Er hebben heel wat factoren bijgedragen tot de prestatie van ons fonds, maar de belangrijkste blijft de selectie van aandelen die om de een of andere reden niet populair zijn, ook al hebben ze goede groeivooruitzichten en een solide balans. Veel kleine bedrijven zitten nog in een vroeg ontwikkelingsstadium en hebben daardoor mooie groeivooruitzichten. We hebben bijvoorbeeld enkele ondernemingen ontdekt in Zuid-Korea en Hongkong, die niches domineren op hun lokale markt, maar die internationaal bekeken toch een bescheiden omvang hebben. Door verder te gaan dan hun lokale markt hebben ze hun activiteiten snel kunnen uitbreiden.”

Hoe bent u gepositioneerd voor de komende maanden? Welke landen overweegt u?

Mark Mobius: “Op 31 december waren we sterk blootgesteld aan de cyclische consumptie (34 % van de activa), gevolgd door de financials (15 %) en technologie (14 %). In Zuid-Korea, China en India vinden we de meeste aantrekkelijk gewaardeerde bedrijven, waarmee we kunnen inspelen op de groei van de consumptie-uitgaven in Azië. De normalisering van het Amerikaanse monetaire beleid zal eveneens positieve gevolgen hebben, omdat die trend wijst op een versterking van het economische klimaat.”

Partner Content