Belgische consument blijft voorzichtig

© belga

Na drie maanden van toenemend optimisme blijft het Belgische consumentenvertrouwen haperen in september. Dat blijkt uit de conjunctuurbarometer van de Nationale Bank (NBB).

In september klokt de indicator die het consumentenvertrouwen meet af op -4. Ter vergelijking: in december 2009 en januari en februari 2010 noteerde de indicator -15. In augustus bereikte het vertrouwen van de Belgische consument opnieuw het niveau van begin 2008.

De Belgische consument wordt negatiever over het algemene economische klimaat, maar verwacht daar geen of nauwelijks impact van op de arbeidsmarkt. De vrees voor de toename van de werkloosheid blijkt bovendien trouwens af te nemen (van 27 in augustus tot 24 in september).

Wat hun persoonlijke toestand betreft, verwachten de gezinnen een zeer lichte stijging van hun eigen spaarvermogen (stijging van 3 naar 4) en een status-quo van hun financiële situatie (1).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content