Belgische consument bang voor werkloosheid

20/03/14 om 15:17 - Bijgewerkt om 15:17

Bron: Trends

Het Belgische consumentenvertrouwen neemt in maart voor het eerst in elf maanden af. Oorzaak: herstructureringen en banenverlies.

Belgische consument bang voor werkloosheid

© Belga

De index van de Nationale Bank die het consumentenvertrouwen peilt, daalt in maart tot het laagste peil in zeven maanden. De index noteert deze maand op -8 tegenover -4 in februari.

Volgens de Nationale Bank is de terugval van het vertrouwen grotendeels te wijten aan 'de aankondiging van diverse bedrijfsherstructureringen met het toekomstig verlies van een aanzienlijk aantal arbeidsplaatsen tot gevolg'.

Banenverlies

Zo raakte eind februari bekend dat sauzenproducent Heinz zijn vestiging in Turnhout tegen het einde van het jaar wil sluiten. Nog meer slecht bedrijfsnieuws kwam er van technologieleverancier Ingram Micro, die liet weten 180 banen te zullen schrappen in België. Bij ontwikkelaar en producent van hoogwaardige televisietoestellen TP Vision in Brugge kwamen eind februari negentig banen op de tocht te staan.

Minder sparen

Ook de algemene economische ontwikkelingen worden in maart somberder ingeschat. Dat heeft tot gevolg dat de gezinnen zowel hun persoonlijke financiële toestand als hun spaarmogelijkheden er de volgende maanden op achteruit zien gaan. (BO)

Indicator van het consumentenvertrouwen (tabel NBB)

2013maart-24 april-20 mei-19 juni-18 juli-16 augustus-12 september -7 oktober -6 november -6 december -52014januari -4 februari -4 maart -8

Lees meer over:

Onze partners