Belgisch consumentenvertrouwen herstelt van Carrefour-dip

© belga

Het consumentenvertrouwen heeft zich in maart hersteld, nadat het in februari een tikje had gekregen dat werd toegeschreven aan de aangekondigde herstructurering bij Carrefour, die in België ruim 1.200 jobs bedreigt. Dat meldt de Nationale Bank.

“De verslechtering van het consumentenvertrouwen, die zich vorige maand in alle componenten van de indicator voordeed, werd deze maand nagenoeg tenietgedaan door een vrijwel gelijke beweging in omgekeerde zin”, meldt de Nationale Bank (NBB) maandag in een persbericht.

De indicator die het consumentenvertrouwen in ons land peilt, klokt in maart af op 3, tegenover 1 in februari en 4 injanuari.Inoktober 2017 noteerde de indicator – net als in januari dit jaar – op4.

De verschillende onderdelen van de indicator gingen er in maart op vooruit. De consumenten werden optimistischer over de algemene situatie (van 8 naar 10), en verwachten een daling van de werkloosheid (van -1 naar -5). Een daling van die deelindicator wijst op een gunstige ontwikkeling.

De Belgische consumenten uiten zich ook positiever over hun toekomstige financiële situatie (van -2 tot 1), en hun spaarintenties (van -4 tot -2).

NBB-indicator van het consumentenvertrouwen maart 2018
NBB-indicator van het consumentenvertrouwen maart 2018© NBB

Partner Content