Belgen in Griekenland voelen de crisis

© reuters

Zondag gaan de Grieken naar de stembus. Naar alle verwachting winnen de eurosceptische partijen, waardoor een Grexit dichterbij komt. Maar hoe goed is het zakendoen voor Belgische bedrijven aan de Egeïsche Zee? Delhaize, D’Ieteren, Janssen Pharma, Resilux en andere houden verrassend goed stand. Meer nog, ze breiden zich uit.

Crisissen zijn opportuniteiten. Dat geldt zeker voor Resilux, de beursgenoteerde producent van voorvormen voor de productie van petflessen. “We hebben de productiecapaciteit in onze Griekse vestiging de voorbije jaren met de helft verhoogd”, meldt gedelegeerd bestuurder Dirk De Cuyper. “We zijn in Griekenland blijven investeren, ook op een moment dat het er slecht ging.”

Resilux investeert 2 miljoen euro in zijn fabriek in Patras, een havenstad 200 kilometer ten westen van Athene. Het bouwt er een nieuw magazijn en extra productielijnen. Griekenland staat voor slechts 2 procent van de totale flessenverkoop van Resilux. Bovendien lijdt het Griekse filiaal al sinds 2010 verlies.

“De Griekse eurocrisis treft ons filiaal niet extra hard”, sust Dirk De Cuyper. “Het belangrijkste is dat onze ebitda positief is. Vanuit Griekenland exporteren we naar de Balkan, Italië, het Midden-Oosten. Griekenland is in die regio het euroland dat daarvoor het best geplaatst is. Griekenland, aan de zuidoost-Europese grens, is strategisch heel belangrijk. Waarom zouden we daar weggaan en elders beginnen, waar het moeilijker is?”

Goede winsten in zwakke markt

De Belgische grootgrutter Delhaize heeft met 305 Alfa Beta-winkels een belangrijke activiteit in Griekenland. “We blijven marktaandeel winnen in Griekenland. Alfa Beta is er een van de belangrijkste ketens”, glundert een woordvoerder bij moederholding Delhaize Group. “Ook onze winstgevendheid is er goed op peil gebleven. Door die goede prestaties hebben we nog geen bijzondere waardeverminderingen doorgevoerd.”

Dat is een opmerkelijke vaststelling, want in de voorbije crisisjaren is bij Alfa Beta de verkoop van de huismerken van Delhaize verdubbeld. Delhaize geeft evenwel geen afzonderlijke cijfers over de Griekse activiteiten. Die vormen “een belangrijk onderdeel” van de Zuid-Europese divisie, waarin ook Roemenië en Servië steken. Die divisie levert iets meer dan een zevende van de omzet en de winst van Delhaize Group.

Nog in de voedingssector is ook Puratos actief. Het wereldwijde nummer twee in ingrediënten voor bakkerijproducten, patisserie en chocolade, heeft in Athene een filiaal waar 85 mensen werken. “Dat filiaal is in zowel verkoop als productie actief”, meldt Pascale Jantcheff, de woordvoerder van het familiebedrijf uit Dilbeek. “We maken er producten voor Griekenland en Cyprus. Sinds 2010 hebben we de crisis inderdaad gevoeld. Maar al bij al valt het wel mee. We zijn actief in de voedingssector en leveren grondstoffen voor onder meer brood, iets waarvan de verkoop niet het meest onder druk staat wanneer het crisis is.”

Zetes, een beursgenoteerde leverancier van diensten voor automatische identificatie van goederen en personen, kocht in februari 2010 een meerderheid in het Griekse NetWave, een specialist in goederenidentificatie in de logistiek. NetWave boekte toen ongeveer 3 miljoen euro omzet met volgens Zetes “een bescheiden winst”. Maar nog in dat jaar moest NetWave al herstructureren, waardoor de onderneming het jaar afsloot met verlies. “Wij hebben ons aangepast aan de lokale markt. Wij hebben geen minwaarde genomen op ons belang”, houdt woordvoerster Sandra Franchitti de moed erin. Zetes heeft nu 58 procent in Netwave, dat minder dan 1 procent van de 227 miljoen euro omzet van Zetes betekende in de periode juli 2013 tot juni 2014.

Doorstart vanaf nul

Ook D’Ieteren-dochter Belron heeft de voorbije jaren zwarte sneeuw gezien in Griekenland. In 2012 boekte de beursgenoteerde auto-onderneming een bijzondere waardevermindering van 4,6 miljoen euro, zowel op de goodwill als op de materiële vaste activa, “door de uitzonderlijk moeilijke economische toestand in het land”. Het belang werd volledig afgeschreven.

Toch ziet Belron nog altijd opportuniteiten in Griekenland. Sinds 2013 heeft de specialist in voertuigbeglazing er drie overnames gedaan. “Het waren concurrenten in financiële moeilijkheden”, duidt woordvoerder Thierry Dossogne. “Met die inlijving konden we de positie van Belron in Griekenland versterken.” Belron heeft in Griekenland 150 werknemers, uitsluitend actief in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing.

Klaar voor de Grexit

Nog een bedrijf met belangrijke activiteiten aan de Egeïsche Zee is Janssen Pharmaceutica. De farmaceutische reus heeft er weliswaar geen eigen productieactiviteiten, maar honderden medewerkers verkopen er een ruime basisportefeuille medicijnen tegen kanker, schizofrenie, en virologische aandoeningen zoals tbc, hepatitis en aids. “Griekenland is niet zeer groot, maar is voor ons toch een belangrijk land”, oordeelt Stefan Gijssels, hoofd communicatie van Janssen. De Grieken bezorgden Janssen lang de nodige hoofdbrekens. “Vroeger was Ons grootste probleem in Griekenland de late betaling door ziekenhuizen. Door een gebrek aan financiële middelen kon het soms tot drie jaar duren voor we betaald werden voor de levering van onze producten. We hebben daarna een aantal contracten heronderhandeld, en nu gaat het beter.”

Met die vroegere ervaringen in het achterhoofd, heeft Janssen nu scenario’s klaarliggen voor een eventuele Grexit. “We gaan er niet van uit dat die er komt, maar we houden met alles rekening”, zegt Gijssels. “En we zijn goed voorbereid. Al zullen we onze medicijnen niet zomaar uit de markt halen. We zullen altijd een oplossing vinden.” Dat scenario houdt ook rekening met een behoud van de koopkracht van de werknemers, want wellicht zou de drachme ineenstuiken. (WR/BL/BeL/SF)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content