Belg wordt minder zwaarmoedig

© belga

Het Belgisch consumentenvertrouwen neemt toe, al is er van blijdschap geen sprake.

Uit de maandelijkse peiling van de Nationale Bank van België (NBB) blijkt dat de stijging van het consumentenvertrouwen in maart de terugval van januari en februari uitgevlakt heeft.

Het vertrouwensherstel is vooral te danken aan beduidend gunstigere macro-economische vooruitzichten, waardoor de vrees voor een verdere economische terugval en toenemende werkloosheid vermindert.

In maart uiten de Belgische gezinnen zich ook iets positiever over hun persoonlijke financiële vooruitzichten voor het komende jaar. Toch gaan ze er niet vanuit dat ze meer zullen kunnen sparen.

De indicator die het consumentenvertrouwen meet, noteert voor maart een cijfer van -12 tegenover -20 in februari en -16 in januari. Het lijkt een eeuwigheid geleden, maar de indicator noteerde in mei 2011 voor het laatst in de plus (+1). Een cijfer onder nul wijst nog steeds op een overheersend pessimisme.(BO)

De indicator van het consumentenvertrouwen in ons land (de afgelopen 12 maanden)

2011 maart -2
april -1
mei 1
juni -3
juli -4
augustus -9
september -9
oktober -7
november -14
december -12
2012 januari -16
februari -20
maart -12

bron:NBB

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content